XC40 и C40 са първата копка към електрическото бъдеще на Volvo (тест драйв)

Двата модела претърпяха най-незабележимия дизайнерски, но най-всеобхватeн технологичен фейслифт, който аз познавам, за да предложат ново задвижване и по-висок пробег на ток

Ч увствам се като в „ничия земя”. Представител на поколението „Х”, намиращо се между поколението на „бейби-бумърите” и поколението „Z”.

Последните са толкова отегчени и отричащи всичко, че ме карат да се чувствам много стар, направо извън живота. За тях той е в телефона. На другия полюс е остарялото убеждение на родителите ни, че мъж се става по два начина: когато минеш през казармата и/или построиш къща.

Днес почти няма млад човек, който да може да създаде нещо с ръцете си (не че и му се налага), но моят баща (заедно с брат си) и майка ми са построили двуетажна къща на 22-23-годишна възраст! Тя продължава да е мястото, което да предизвиква най-чистите емоции у мен, когато на няколко месеца се прибирам във Видин и фамилията ме чака с широки обятия и студена ракия.

Не искам да ви отегчавам в никой случай, просто тази аналогия ми идва наум, докато в Гьотеборг тествам обновените електромобили Volvo XC40 и C40 Recharge. Те положиха „първата копка” на основите за изцяло електрическото бъдеще на Volvo. В началото основата бе леко паянтова, подобно на къщичката на второто прасенце от приказката с лошия Кумчо Вълчо. Направена от съчки, разбирай нисък пробег на ток, тя се клатеше силно под напора на конкурентите.

Но майсторите в Торсланда откриха грешките си и изградиха масивна тухлена къща, която няма как да бъде издухана от Вълчо (да, навремето ни четяха и приказки), т.е. конкурентите. Налели са як „бетон” в нови електромотори и високоефективно охлаждане на батерията, за да увеличат съществено пробега, основният проблем и на двата модела. Визуално не са пипнали XC40 и C40, само са добавени нови 19-цолови аеродинамични джанти, както и два нови цвята.

 Volvo C40 Recharge

CarMarket.bg

Volvo C40 Recharge

Повече не е било и нужно. Макар и отстъпвайки по пробег, благодарение на XC40 и C40 шведската марка отчете ръст на продажбите на електромобили за първите три месеца на годината от 157%. Това се изразява в 18% дял на електромобилите от общите продажби на Volvo (8% година преди това). А през юни ще бъде показан по-малък от тях електромобил, през есента започва производството и на флагмана EX90. Добавяйки технологичният ноу-хау на компанията-майка Chery, ситуацията на електрическия фронт за Volvo изглежда многообещаваща.

 Volvo C40 Recharge

CarMarket.bg

Volvo C40 Recharge

Макар дизайнерите да са били в отпуск по време на цялата фаза на обновяване, то е толкова всеобхватно, че версията с един електромотор е сменила местоположението му от предната на задната ос. Така C40 и XC40 Recharge с един електромотор са първите модели Volvo със задно задвижване от 940 насам, който слиза от конвейра преди 25 години.

Този (а и останалите нови технологични) решения отразяват постоянния прогрес на EV технологията и непрестанно нарастващата конкуренция. Двата шведски модела изоставаха по отношение на пробег, ефикасност и скорост на зареждане. Volvo трябваше да адресира тези пропуски, затова е задължително да им обърна подобаващо внимание.

 Volvo C40 Recharge

CarMarket.bg

Volvo C40 Recharge

Както вече казах, електромоторът е преместен от предната върху задната ос. Досегашният електромотор бе с мощност 170 kW, докато новият е със 175 kW (+3%). Моделът се предлага с батерия 69 kWh (както досега), но вече пробегът е до 476 км спрямо 438 км (WLTP). Това увеличение е постигнато основно чрез по-добро охлаждане на батерията. При CX40 Recharge в същата конфигурация пробегът е 460 км (от 425).

Двата модела се предлагат и с по-мощен перманентен магнитен електромотор от 185 kW, който първоначално е разработен (вече собствена разработка, за да се държат юздите изкъсо) за флагмана EX90, но при него той ще е монтиран на предната ос. Този нов мотор черпи ток от батерия с капацитет 82 kWh. Пробегът на C40 Recharge в такава конфигурация достига 533 км, а на XC40 Recharge – 515 км (WLTP).

Много важно е, че тази батерия вече може да се зарежда на DC станция с мощност от 200 kW (преди максимум 150 kW). Така батерията се пълни от 10 до 80% за 28 минути. Вариантът с по-малката батерия може да се зарежда на DC станция с максимум 130 kW (за 34 минути до 80%).

У нас версията с един електромотор се предлагаше до момента само с малката батерия с капацитет 69 kWh. Но аз тествам по-мощния вариант с по-голямата батерия.

 Volvo XC40 Recharge

CarMarket.bg

Volvo XC40 Recharge

Избирам на карам първо C40 с един електромотор, за да степенувам усещанията. След като изясних два от най-важните въпроса: „Колко минава с едно зареждане” и „Колко време отнеме зареждането?”, трябва да обърна внимание и на усещанията.

Този специфичен зелен цвят отразява цялостната екологична политика и на Volvo, и на Швеция като цяло. Тук само ще вмъкна, че Гьотеборг планира да е СО2-неатрален до 2030 г. Нови са аеродинамичните 19-ки, а специално на мен C40 ми допада повече заради скосената линия на покрива (единствената разлика между двата модела) и атрактивните задни светлини.

 Volvo XC40 Recharge

CarMarket.bg

Volvo XC40 Recharge

Що касае преместването на мотора от предната върху задната ос, то така се получава по-естествено усещане, като най-вече се намалява недозавиването на модела, тъй като се премахва съществено тегло от предницата. Това с ниската скорост на движение в Швеция не може да се усети, но през зимата (а там тя е дълга) влиянието е сериозно.

Много интересно е, че воланът е изключително твърд. Това, заедно с факта, че не виждам регулатор за коригиране на регенеративното спиране, ме озадачи. В крайна сметка настройките се правят от менюто, но трябваше да спра и да се разтърся, което не бих казал, че е супер интуитивно. Може да промениш и твърдостта на волана към по-мека настройка, но аз предпочетох първоначалното усещане.

 Volvo XC40 Recharge

CarMarket.bg

Volvo XC40 Recharge

След едно спокойно и комфортно шофиране през утопични горски и езерни пейзажи, сменявам возилото. Взимам XC40 Recarge с два мотора. Тук промяната е също толкова впечатляваща. Досега моделът разчиташе на два електромотора с по 150 kW на предната и задната ос. Те бяха постоянно активирани, което се отразяваше на консумацията на енергия.

Сега на задната ос е монтиран перманентен магнитен е-мотор със 183 kW (собствено производство) и асинхронен е-мотор със 117 kW на предната. Това значи, че в немалка част от времето действа само задният, за да се оптимизира ефикасността. В комбинация с подобреното охлаждане на батерията с 82 kW, моделът вече минава до 500 км с едно зареждане (+62 км). Пробегът при C40 е 507 км (+56 км).

 Volvo XC40 Recharge

CarMarket.bg

Volvo XC40 Recharge

Това, което силно модернизираното задвижване не добавя, е допълнителна динамика или мощност. XC40 Recharge си остава изключително бърз и мощен (408 к.с., 660 Нм, 4,9 сек до 100 км/ч) за модел на Volvo, но от тези параметри не бива да се очаква да изкарат усмивка на лицето ви. Все пак марката винаги е била насочена към семейните ценности и комфортното пътно поведение. Максималната скорост е ограничена до 180 км/ч, което е в унисон с основното верую на Volvo: безопасността. Няма да се впускам в подробности по темата, но след един цял ден в Торсланда се убедих и нагледно, че заложената от основателите на Volvo преди почти век философия си остава водеща и до днес.

Що касае консумацията на енергия ще кажа, че бяхме плътно по заводските параметри от 20,5 kWh/100 км. Но с едно много важно уточнение. Да шофираш в и около Гьотеборг значи едно: да спазваш стриктно знаците от 30, 50 и 80 км/ч. Веднъж натиснах в горите и нещеш ли – камера. Дори на място, на което човек като нас никога не би предположил, че може и трябва да има камера. Но шведът не е като нас. Така че разходът не е представителен. Разбирам, че електромобил се кара сравнително бавно и спокойно, но в Швеция си трябват дебели нерви. Затова и с колегата слязохме и до 17,8 kWh/100 км, но по-скоро такъв разход е пожелателен за родните условия.

CarMarket.bg

В интериора властва типичния за Volvo минимализъм, но на мен не ми допадна черният интериор (без грам цвят в него), което някак потиска усещанията. Към част от пластмасата също имам забележки, багажникът от малко над 400 литра отстъпва спрямо конкурентите, мястото на задния ред седалки също е по-малко от това в ID.4 например. Като цяло интериорът и на двата модела е приятно място, в което да прекараш дълго време.

Моделите предлагат инфоразвлекателна система, разработена съвместно с Google и базирана на операционната система Android. Това означава, че водачът и пътниците могат да разчитат на Google Maps, информация за трафика в реално време и автоматичното пренасочване, които улесняват и оптимизират пътуването.

Допълнителният пробег и по-краткото време за зареждане дават аванс на версията с два мотора, като с тези параметри Volvo вече се доближава и изравнява някои от конкуренти си. На мен C40 Recharge ми допадна повече, макар да е леко по-скъп. За цените не казах нищо, но това е умишлено. Моделите все още ги няма у нас, предстои да дойдат до няколко месеца. Иначе стартовата цена на XC40 е около 105 000 лв. с ДДС, но за досегашната версия.

Volvo Volvo C40 Recharge Volvo XC40 Recharge тест драйв