С ъздаден през 1974 г., за да замени прочутия DS, CX и до днес остава в паметта на поколенията като големия, емблематичен за марката модел на Citroеn от 70-те и 80-те години.
Официалната премиера на CX е на 26 август 1974 година - точно два месеца след обявяването на сливането между Automobiles Citroën и Automobiles Peugeot.
Пазарният старт на модела е даден на 28 август 1974 г., а през месец октомври CX 2000 привлича вниманието на публиката и специалистите на автомобилното изложение в Париж. Той заимства концепцията за предно предаване на своите именити предшественици, добавяйки към него елементи като хидропневматичното окачване и двукръговата спирачна система с високо налягане, дискове и сервоусилвател, допринесли за високотехнологичния имидж на Citroеn.
При СХ те са придружени и от редица оригинални нововъведения като монтажа на напречно разположения двигател например - с цел допълнителна оптимизация на разпределението на теглото и подобряване на сцеплението на задвижващите колела с пътя, четирицилиндровият редови агрегат е наклонен напред и изнесен в предния надвес. От друга страна, грижата за изключителния комфорт в купето се поема от специалните мерки за изолиране на самоносещата каросерия от ходовата част с използване на шестнайсет еластични връзки между нея и подрамите на предния и задния мост, които предотвратяват ефективно шума и вибрациите както от контакта с пътя, така и от работата на двигателя и трансмисията.
По отношение на дизайна и естетиката, наред с изключително аеродинамичната линия на каросерията, подчертана недвусмислено в названието на модела CX, на много дълбоко преосмисляне в развойния етап на проекта е било подложено и цялостното оформление на интериора. Най-ярко запомнящият се елемент от него безспорно е прочутият с формата си на лунен сърп (lunula) блок на контролните прибори, разположен като отделен елемент върху арматурното табло.
Разбира се, през годините на производството моделът CX продължава да се развива и предлага на своите клиенти редица новаторски технологични решения. Ето само няколко примера в тази насока:
През 1975 г. оборудването на модела предлага климатична инсталация, електрически механизми на всички странични прозорци, вътрешно регулиране на двете външни огледала и задни светлини за мъгла;
През 1976 г. е добавена възможност за поръчка на полуавтоматична трансмисия;
През 1977 г. са внедрени бензинов двигател със система за впръскване на горивото, петстепенна предавателна кутия, електрозадвижван люк на покрива, светлини за мъгла, транзисторно електронно запалване и колела от леки алуминиеви сплави;
През 1978 г. следват предпазните колани за пътниците на задните седалки и системата за заключване на вратите с електромагнитен механизъм на бравите;
През 1979 г. е представен индикатор за нивото на моторното масло на арматурното табло;
През 1980 г. идват интегрираната в чистачките система за миене на челното стъкло, индикаторът за пестене на гориво („икономайзър”) и автоматичната трансмисия;
През 1981 г. са представени нископрофилните гуми и системата за круз контрол;
През 1982 г. са внедрени система за централно заключване, включваща капака на багажника и капака на резервоара за гориво;
През 1983 г. идва дизелов двигател със система за принудително пълнене с турбокомпресор и система за автоматичен контрол на температурата в купето;
През 1984 г. са добавени бензинов двигател със система за впръскване на гориво и принудително пълнене с турбокомпресор;
През 1985 г. следват антиблокираща система (ABS) на спирачките, сензор за заледен път, индикатор за неизправни крушки на светлините, предупредителен сигнал за отворена врата, електрически механизми за настройка и отопление на външните огледала с тонирани стъкла, звуков предупредителен сигнал за включени светлини и система за централно заключване с инфрачервено дистанционно управление и синхронизирано активиране на запалването;
През 1986 г. е внедрен автоматичен размразител на задното стъкло;
През 1987 г. е представен турбодизелов двигател с междинен охладител (топлообменник въздух-въздух) и кодиран имобилайзер.