Fiat Multipla е автомобил, който все още е обект на дебат и присмех днес. Някои го смятат за „най-грозната“ кола, но истината е, че преди 25 години направи революция в сегмента на MPV, предлагайки шест седалки на два реда. Той беше толкова иновативен за времето си (1999), че Музеят за модерно изкуство (MoMA) в Ню Йорк го включи в изложба за колата на бъдещето.
Fiat Multipla бе пазарно лансиран през 1999 г., но името бе познато, тъй като още през 1956 г. Fiat пуска на пазара 600 Multipla, малък автомобил с предно задвижване за до шест души.
Роберто Джолито и неговият екип създават оригинален дизайн (това не може да се отрече), способен да побере удобно шестима пътници на два реда седалки, плюс багаж. Трите чифта светлини са разположени така, че да осигурят оптимално осветяване на пътя: фарове за мъгла в бронята, къси светлини в решетката и дълги светлини високо под предното стъкло.
Fiat Multipla е иновативен и по отношение на технологията на производство. Благодарение на структурата на пространствената рамка, той отговаря на две изисквания: висока производствена гъвкавост и ниска фабрична инвестиция.
Multipla е дълъг 3,99 метра, широк 1,87 метра и висок 1,67 метра, но оригиналният му дизайн го прави универсален MPV. В същото време той предлага маневреността на седан и благодарение на добрата видимост е подходящ и за ежедневна употреба в градския трафик.
На борда контролните органи са разположени високо, за да увеличат максимално свободата на движение на пътниците на първия ред. Скоростният лост, например, е с ергономичен дизайн, а централната контролна група на таблото, разположена леко вдясно от волана, не налага отклоняване на погледа от пътя за дълги периоди. По-голямото разстояние между водача и волана също помага да се избегне умората на очите.
Конфигурацията на седалките на втория ред позволява отваряне на обем от 1900 литра. Задната средна седалка може да бъде преместена и сгъната надолу, за да образува маса, а хладилник с голям капацитет, захранван от акумулатора на автомобила, например, може да бъде монтиран на мястото на средната седалка на първия ред.
Платформата и двигателите на Multipla идват от Fiat Bravo. По време на пазарното си лансиране, Fiat Multipla се предлага с четири двигателя: 1,6-литров бензинов със 103 к.с., 1.9 JTD турбодизел със 115 к.с. Fiat Multipla blupower (от 2004 г. Natural Power) работи на природен газ, докато Fiat Multipla bipower може да работи на бензин или природен газ. И двата двигателя генерират 90 к.с.
Бензиновите и турбодизеловите версии се произвеждат в завода Mirafiori в Торино, докато CNG версиите излизат от производствената линия в бившия завод на Alfa Romeo в Арезе.
През юни 2004 г. Multipla беше пусната в Италия с нова каросерия. Характерното стъпало между предния капак и предното стъкло бе премахнато и предницата наподобяваше тази на Fiat Idea от 2003 г. През април 2006 г. той претърпя допълнителни незначителни модификации.
Производството приключи през февруари 2010 г. с общо 343 841 бройки.