Великобритания е категорична: Без повече субсидии за EV

Правителството отхвърли призивите на бранша да помогне

Мартин Дешев,
колона станция зареждане електромобил

iStock

Б ританското правителството отхвърли множеството призиви на автомобилния бранш да върне субсидиите и данъчните облекчения за купуването на електрически автомобили. Кабинетът е изпратил своя отговор на исканията към Комисията за климатични промени към Камарата на лордовете, съобщава Autocar.

Великобритания беше една от първите страни, които предлагаха различни субсидии и грантове за купуване на електрически автомобили и plug-in хибриди. Това стана факт още през 2011 г. и продължи до 2022 г. С времето размерът на субсидията намаляваше, а броят на автомобили, които попадаха в списъка с одобрени ставаше все по-малък.

През 2023 г. пазарът на електрифицирани автомобили отчете забавяне на ръста. Търсенето не се увеличава толкова много и това увеличи призивите за връщане на субсидиите.

Друга причина е, че Великобритания затвърди целта си от 2035 г. да въведе забрана за продажба на нови автомобили с ДВГ. Паралелно с това страната прие и т.нар. ZEV мандат. Той въвежда изискване за автомобилните производители да продават определен процент електрически коли във Великобритания  и всяка година той расте.

За 2024 г. компаниите трябва да отчетат 22% продадени електрически коли от всичките им продажби. През 2030 г. вече трябва да достигат 80%.

Деймиън Дали, ръководител на Fiat UK Обяви решението за „изключително разочароващо“.  „Правителството пое път да наложи мандат за нулеви емисии, но не прави нищо, за да мотивира клиентите да карат електрически автомобили“, казва той. Според него страната „върви спейки към криза с електрическите автомобили“.

Самата комисия на камарата на Лордовете също препоръчва на правителството да разгледа варианти за стимулиране на купуването на електрически автомобили. Отбелязва се също, че субсидиите ще помогнат да „контриране на тенденцията към SUV-ове“, които са по-вредни за околната среда.

Според правителството обаче цената на електрическите автомобили постепенно се понижава и доближава тази на колите с ДВГ. То смята, че трябва да подпомага сегменти, в които има по-големи разлики и такива са мотори, ванове, камиони, таксита и инвалидни колички. За тях ще има субсидии и през тази година, но за личните автомобили вече няма смисъл, смятат управниците.

електромобили електрически автомобил автомобили коли