Ф едералната служба за автомобилен транспорт на Германия съобщава, че броят на регистрираните електрически автомобили в Германия е нараснал с близо 396 000 миналата година до малко под 1,41 милиона, пише агенция БТА.
Данните сочат, че увеличението на електрическите автомобили е по-високо в сравнение с 2022 г., когато в страната са били малко под 395 000.
Това означава, че една на всеки 35 коли е изцяло на ток.
В България по данни на "Индустриален клъстер Електромобили" към март общият брой регистрирани леки автомобили е 3 007 920 броя, като изцяло електрическите са 13 083. Това означава, че една на всеки 229 коли е електрическа.
Всичко това веднага ще накара хейтърите на електромобила да възкликнат: „ето, казах ли ти”, но тези цифри трябва да се вкарат в някакъв контекст.
Дава го анализът на Bloomberg Green, според който, минат ли веднъж границата от 5% дял на продажбите на EV от общите, всичко се променя. За сравнение се дават пазарите на цветни телевизори в САЩ. Когато технологията се появява, никой не я иска, защото е скъпа, а предлагане на програми липсва. В един момент ситуацията коренно се променя, след което само за няколко години всички домакинства се сдобиват с цветен телевизор.
Така смята и Bloomberg, че ще стане с пазарите на електрически автомобили, след като делът на ЕV стане 5% от продажбите на нови коли. Общо 31 са пазарите по света, в които това се е случило. Колкото и да е изненадващо това, България също е в кюпа. През Q4 на миналата година у нас продажбите на е-коли са били 5,8% от общите. Дали ще тръгнем в посока масова електрификация, това е доста смело предположение. Но със сигурност има раздвижване в тази посока.
Но да се върнем към данните на Федералната служба за транспорт. Те показват, че през новата година, след като правителството спря субсидирането на покупката на нов EV, ситуацията доста се промени.
С малко под 50 000, новите регистрации на електромобили през януари и февруари са доста под средните стойности за предходната година.
Контрата от Bloomberg Green е, че пазарът на електромобили на първите 21 пазара, надминали 5-процентния дял на EV, е S-образна, т.е. редуват се фази на увеличение с такива на плата и спадове.