К итай е бойното поле на електрическите SUV, а войната за надмощия изглежда тепърва започна. Това става ясно от факта, че само през април в Китай са били представени 20 нови електрически SUV на местни и западни марки.
Позовавайки се на Reuters, Carscoops пише, че в момента на китайския пазар има над 90 електрически SUV, а търсенето на този род автомобили продължава да расте. Моделите в сегмента (всякакъв вид задвижване) съставляват почти 40% от продажбите на нови автомобили в страната. Това ще рече, че в Китай се продават около 400 модела SUV!
През миналата година в Поднебесната империя са продадени над 11 млн. произведени в Китай SUV, толкова, колкото са продажбите на всякакъв вид автомобили в Европа през 2022 г.
Експлозията на сегмента на електрически SUV се случва, когато Tesla лансира произведения в страната Model Y преди две години. Оттам революцията започна. В момента във врата на Tesla дишат BYD, Aion, Neta, VW и Nio. Данни от China Association of Automobile Manufacturers разкриват, че на Топ 10 марки на пазара се падат 84% от продажбите на електрически SUV (1,5 млн.) миналата година.
Разгорещеният „дебат” между лидерите започна след няколкото намаления на цените на Model Y. Макар цената на модела да започна леко да се качва, той остава с 20% по-евтин спрямо октомври 2022 г. Местните големи играчи в лицето на Xpeng, Leapmotor и BYD не закъсняха с ответния отговор. Zeekr (собственост на Geely) наскоро лансира своя компактен кросоувър Х, чиято цена стартира от една $27 500, приблизително 28% под цената на Tesla Model Y.
Много от електрическите SUV, произведени в Китай, се изнасят в чужбина. Босът на Ford Джим Фарли смята, че повечето от тях ще акостират на брега на Европа. Анализатор на китайския пазар смята, че ултра конкурентната среда в Китай ще насочи много производители към експорт, насочен основно към Европа. И нашият континент ще се окаже „клапана за освобождаване на налягането”, от който се нуждае китайския пазар. Но този „клапан” ще се окаже най-голямата заплаха за европейското автомобилостроене.