Д окато у нас се прави всичко възможно да се отменят и префасонират дейностите на едно правителство от следващото, политики за развитие няма как да се очакват. А пък за стимулиране на електрическата мобилност у нас вече ми се струва, че е ненужно дори да се споменава. У нас може само да се радваме на новината за поредната открита от верига бензиностанции или магазини зарядна станция.
Затова ми се струва като доста интересна новината, че правителството на Литва планира да изгради 6000 зарядни станции до 2030 г., като до 2025 г. трябва да направи 1200. За целта Министерството на транспорта планира да похарчи 90 млн. евро. Тук ще споменем само, че Литва е страна с територия 65 000 кв. км.
В момента зарядните станции по магистралите в Литва са безплатни, благодарение на финансиране от ЕС. В края на 2023 г. това ще се промени, защото ще свърши 5-годишният планиран срок за безплатното им ползване.
Още повече, че безплатното зареждане ще е „голям и неприятен проблем за частния бизнес”, както казва говорителят на Министерството на транспорта.
А защо държавата трябва да мисли за частния бизнес? Първо, защото са взаимно свързани, но по-важното е, че частни оператори ще монтират около 54 000 зарядни станции до 2030 г.
Тук ще напомним, че Литва бе една от деветте страни, които през 2021 г. подписаха декларация, призоваваща ЕС да забрани (тогава окончателното решение все още не бе взето) продажбата на коли с ДВГ от 2035 г.