Б ританското правителство дава на автомобилните производители осем седмици да представят възгледи си относно плановете за постепенно спиране от продажба на новите бензинови и дизелови автомобили, докато министрите обмислят облекчаване на квотите за продажба на електрически автомобили, които производителите се борят да постигнат.
Министерството на транспорта се ангажира да спре продажбите на автомобилите с ДВГ още през 2030 г., но сега пита индустрията дали планът им за постигане на тази цел е осъществим.
Консултацията с производителите идва на фона на яростни критики от индустрията към правителствените квоти за продажби на превозни средства с нулеви емисии - въведени от администрацията на консервативния премиер Риши Сунак - които включват глоби за производителите, които не ги изпълняват.
Министърът на труда и търговията Джонатан Рейнолдс каза миналия месец, че квотите, които изискват 22% от новите автомобили и 10% от новите микробуси, продадени от всеки производител тази година, да бъдат с нулеви емисии, не работят по план.
Въпреки големите отстъпки, производителите не могат да изпълнят квотите - електромобилите представляват 18,7% от пазара на автомобили в Обединеното кралство между януари и ноември.
Според мозъчния тръст Energy and Climate Intelligence Unit индустрията ще постигне целта тази година само защото мандатът за продажби на EV взема предвид кредитите, спечелени от продажбата на хибридни автомобили.
Собственикът на Vauxhall Stellantis миналия месец посочи като причина правилата за електромобили за плана си да затвори завода за ванове в Лутън, излагайки на риск около 1100 работни места, докато Ford Motor също съкрати работни места в Обединеното кралство, тъй като продажбите на електромобили не успяха да се подобрят толкова бързо, колкото се надяваха.
Майк Хоус, главен изпълнителен директор на търговската група Society of Motor Manufacturers and Traders, по-рано критикува подхода на правителството „направете ги, те ще дойдат“ за прехода към EV.
Факт е, че ги правим, но те [купувачите] не идват в достатъчно количество, за да ги купуват“, каза Хоус миналия месец.
Министерството на транспорта заяви, че консултацията няма да отстъпи от целта за 2030 г. за спиране от продажба на коли с ДВГ, но ще разгледа по-нататъшни мерки за подпомагане на индустрията и също така ще обмисли кои хибридни автомобили могат да се продават заедно с моделите с нулеви емисии между 2030 г. 2035 г.