Кощунство или бъдещето: Mopar превърна класически „мускул“ на Plymouth в EV

Това е един от начините да запазим ретро колите на пътя

Мартин Дешев,
Plymouth GTX Electromod Concept

Mopar

М акар и да се случва по-бавно спрямо първоначалните очаквания, преминаването към автомобили с друг тип задвижване от познатите двигатели с вътрешно горене изглежда неизбежно. Електрификацията е основният (засега) метод.

За да „мотивират“ по-бързия преход, някои страни вече са обявили дати за забрана на продажбите на коли с ДВГ. И макар тези забрани да не са гарантирани и вече да има разговори за тяхното отлагане, автомобилният бранш продължава да работи така, сякаш те ще бъдат факт.

На фона на всичко това остава и един въпрос, който вълнува ентусиастите и почитателите на класически автомобили: Какво ще се случи с тези коли в електрическата ера? Някои страни и сега вече въвеждат ограничения за движението на автомобили, които не отговарят на определени еко норми.

Затова някои дръзки проекти предлагат радикално решение: да превърнем класиките в EV. Това са направили не кой да е, а легендарните Mopar.

Те са взели един от класическите американски „мускули“ и са го превърнали в изцяло електрически автомобил. За целта е използван Plymouth GTX от 1967 г., който е концептуална разработка с идеята да бъде направена e-Crate система за ентусиасти.

Иначе казано – готова система, която сравнително бързо и лесно да може да бъде сложена в класически автомобили, включително и от любители, които реставрират собствените си коли. На пръв поглед нещо подобно звучи като кощунство спрямо оригиналния автомобил.

Но, ако пък става дума за кола, която иначе трябва да бъде изоставена в някой гараж или пък за модел, за който вече дори няма двигатели (а стари коли, за които дори няма чертежи, не липсват), това може да се окаже добро решение. Също и за хора, които искат да използват колата в ежедневието си, но и въпросната кола да е наистина отличаваща се от всички.

GTX Electromod Concept използва един електромотор, който развива 335 к.с. Той може да бъде променян в различни мощности, за да бъде според мощността на оригиналния двигател на дадения автомобил. При това цялото нужно оборудване за него е пакетирано така, че да може да бъде монтирано в двигателния отсек чрез изолирани скоби и шини, максимално близо до оригинала.

Колата е четири батерии с общо 384 клетки. Три от тях са в изолирани алуминиеви кутии в багажника, като могат лесно да се махат за обслужване и подмяна. Цената е загуба на багажно пространство. Четвъртата е под предния капак при електромотора, за да подобри разпределението на теглото. Общата мощност е 73kWh, което осигурява пробег от около 402 км.

Колата е и с ново окачване, което се съобразява с теглото и особеностите на задвижването. Добавени са 18-цолови магнезиеви джанти, спортни гуми, по-мощни дискови спирачки и др.

Наложили са се и някои промени по купето и рамата. Направени са панели за достъп до компонентите, което да улесни обслужването и подмяната им при необходимост.

В интериора също има модернизации. Уредите по таблото отразяват нивото на наличния заряд, по-високата скорост (258 км/ч) и са аналогови. На разположени е и информация за температурата на охлаждането, на батериите и др.

Добавен е нов, по-модерен волан, както и цветовата комбинация е с нов син цвят, но с оригинални бронзови акценти. Седалките са сменени с нови, по-комфортни, на базата на Jeep Wrangler, но с модификации. Премахната е централната позиция за седене, като колата вече е 2+2 места.

Има и нови удобства като държачи за чаши, подлакътници и др. Колата е преработена така, че да е удобна за ежедневно шофиране, като запази и оригиналния стил и дух на американския мускул.

американски автомобили класически автомобили ретро автомобили електромобили електрически автомобил автомобили коли