Audi A6 e-tron дебютира на съвсем различен пазар от този през 2021 г., когато концепцията A6 Avant e-tron беше представена на изложението в Шанхай. Тогава електромобилите бяха на мода и производителите обещаваха да минат изцяло на ток, изпращайки в забвение добрия стар ДВГ. Но днес картинката е много, много по-различна от тази преди три години, затова и изпълнителните директори на големите компании се налага да изнасят коренно различни речи по отношение на темпове и срокове за пълна електрификация.
В такива условия тримата германски тенори в премиум сегмента се сблъскват челно и с по един електромобил.
Дизайн и характеристики
Би било трудно и субективно да сравняваме трите по дизайн, защото тук играят възприятията, а те са субективен фактор при всеки отделен човек. Затова ще избегнем темата кой как изглежда, но няма как да не отбележим, че Audi идва като комби и кросоувър, BMW като седан и комби, докато Mercedes като седан и SUV.
Ще отбележим също, че Audi A6 e-tron е „качен“ на най-новата електрическа платформа на Volkswagen Group. Premium Platform Electric (PPE) е разработена в партньорство с Porsche. Този факт дава важни предимства по отношение на ефективността и цялостното пакетиране. Но това не е гарант за търговски успех.
Доказва го Mercedes-Benz EQE. За разлика от Audi и BMW, които възприеха по-конвенционален дизайн, автомобилният производител от Щутгарт реши, че отличителният външен вид би бил по-добър подход. Този избор обаче се оказа грешен, така че Mercedes вече обмисля да се откаже от цялата марка EQ и да възприеме подхода на конкурентите си, т.е. електромобилите с емблемата на Mercedes-Benz да споделят дизайна със събратята си с ДВГ.
Очевидно и трите немски електромобила са отлични в технологичния отдел и със сигурност не разочароват с характеристики и комфорт. Има обаче ясно разграничение в начина, по който всеки глези пътниците си. Докато Mercedes-Benz EQE залага на пищния луксозен стил, BMW и Audi залагат на високотехнологични характеристики и модерно оформление. Трудно е да се каже кой е най-добрият подход, като се има предвид, че те са насочени към много различни типове клиенти, често заключени в тяхната пристрастност към марката.
Пробег и ефективност
Както се очаква, специалните EV платформи предлагат най-добрите аеродинамични характеристики, въпреки че разликите са малки. Audi A6 e-tron е очевидният шампион тук с коефициент на съпротивление 0,21, следван от Mercedes-Benz EQE с 0,22. BMW i5 е трети с 0,23. Въпреки че аеродинамиката не е единственият фактор, който влияе върху пробега, тя играе решаваща роля, особено при шофиране с по-високи скорости.
Ефективността се влияе и от загубите в силовата електроника и задвижващите агрегати. Отбелязвайки разхода на енергия на всеки модел, става ясно, че Audi са се справили по-добре от своите конкуренти. A6 e-tron изразходва (по заводски данни) 17 kWh/100 км, следван от EQE с 18,7 kWh/100 км и BMW i5 с 19,5/100 км.
Въз основа на впечатляващата си аеродинамика и ефективност, Audi A6 e-tron може да се похвали с водещ в класа пробег от „над 750 км“ (WLTP). BMW i5 може да се похвали с до 582 км, докато Mercedes-Benz EQE може да измине до 654 км.
Капацитетът на батерията също играе своята роля, като BMW i5 има най-малката батерия (81,2 kWh нетно), следван от Mercedes EQE с използваем капацитет от 90 kWh и Audi A6 e-tron с 94,9 kWh.
Audi A6 e-tron е и шампионът в зареждането, благодарение на своята 800-волтова архитектура. Той може да зарежда с до 270 kW, в сравнение с 250 kW за Mercedes-Benz EQE и само 205 kW за BMW i5. Audi се нуждае от само 21 минути, за да зареди батерията от 10% до 80%. Същото постижение изисква 30 минути при BMW i5 и 32 минути при Mercedes-Benz EQE.
Мощност и производителност
Audi A6 e-tron се предлага със задно задвижване, който е с 362 к.с. мощност. Това е достатъчно, за да ускори от 0 до 100 км/ч за 5,4 секунди. Междувременно Mercedes-Benz EQE 350+ предлага 288 к.с. и ускорение от 6,4 секунди, докато BMW i5 попада в средата с 335 к.с. и 6,0 секунди.
В другия край на скалата, Audi S6 Sportback e-tron има максимална мощност от 543 к.с., което е достатъчно, за да ускори до 100 км/ч за 3,9 секунди. Както Mercedes-AMG EQE 53 4Matic+ 617 к.с., така и BMW i5 M60 xDrive 593 к.с. са по-мощни и по-бързи. Първият се нуждае от 3,5 секунди, за да достигне 100 км/ч, докато i5 се нуждае от 3,8 секунди.
Цифрите показват, че Audi A6 e-tron определено има своите предимства, тъй като е изграден на 800-волтова архитектура.
Но в този сегмент марката е по-важна от цифрите. Клиентите вярват на бранда и без значение колко добра е конкуренцията, те ще продължат да купуват коли, които носят същата емблема на предния си капак. Цената също не е фактор тук, макар Audi A6 e-tron да е най-скъпият, стартирайки от 75 600 евро.