Затегнахте ли болтовете като сменихте гумите? Нов софтуер ще следи, ако има риск от падането им в движение

Оказва се, че тези инциденти са изненадващо много

гуми

iStock

С поред анализ на Лабораторията за пътен транспорт на Великобритания, за периода 2006 г. – 2010 г. има между 7500 и 10 000 случая на паднали колела в движение на тежкотоварни МПС в следствие на хлабаво затегнати болтове само на територията на кралството. Средно в страната случаите са между 150 и 400 на година и това е без да се броят инцидентите с леки коли.

Това е проблем, който води до между 10 и 27 ранени годишно. Освен това между трима и седем души загиват заради инциденти, породени от същата причина, съобщава Autocar.

Открита е и връзка, че подобни проблеми се случват по-често в страните, където се сменят летни и зимни гуми. Съответно там се увеличава рискът джантите да не бъдат затегнати правилно.

Затова японската компания Sumitomo Rubber Industries (SRI), собственик на бранда за гуми Falken, разработва нова технология. Тя се казва Sensing Core и използва наличната в практически всички МПС от последните години ABS.

Sensing Core е софтуер, който може да се добави в централния компютър (ECU) на автомобила. Той е надградена версия на системата DWS, която SRI разработва и следи за налягането в гумите, като анализира състоянието им според въртенето.

Инженерите на SRI са открили, че вибрациите на дадено колело се променят, когато болт или гайка, която го прикрепя, се разхлади дори и с милиметър. Ако разхлабването продължи, системата веднага издава предупреждение по същия начин, както се сигнализира за спад в налягането. Така на теория ще бъдат предотвратени инциденти, стига разбира се, шофьорът да се вслуша в предупреждението, да спре и да затегне болтовете.

SRI казва, че Sensing Core ще бъде внедрена в стандартното оборудване на колите на един от клиентите на компанията още тази година. Засега не се съобщава кой е той.

коли автомобили гуми джанти