Кубообразните ретро форми са новото модерно в SUV-класа

След като години наред производителите бягаха от „суровата” визия на своите първи опити в сегмента, сега има връщане към корените: кубични, мощни форми и сериозни офроуд възможности

Пламен Георгиев,
Toyota Land Cruiser

, Toyota

Toyota Land Cruiser

SUV са основната ракета-носител на продажби и печалби в автомобилната индустрия през последните две десетилетия. Преди това тя бяха с дизайн като на улична паве, но след появата на първите кросоувъри, бумът в класа бе задействам. Моделите станаха по-достъпни, по-модерни, избягаха от корените си, но днес се забелязва обратната тенденция: връщане именно към кубичните, мъжкарски форми и сериозните офроуд качества.

Днес пазарната ситуация за SUV е доста добра, анализира ситуацията Фелипе Муноз за Motor1.com. През миналата година в света са продадени 32,8 млн. автомобила от SUV-класа. Това е 2% повече спрямо 2021 г., като на SUV се падат 45% от общите продажби на пътнически автомобили (включително пикапи, без „баничарки” и ванове).

Общите продажби на всички видове SUV (сегменти A до F) са по-високи от общите продажби при леките автомобили (A до F), равняващи се на 30,4 млн. Но ръстът се забавя, а производителите трябва да намерят решение, за да запазят интереса висок към златните си кокошки.

Затова те почват да се връщат назад към корените си, към кубичните, мощни форми и сериозни офроуд възможности.

 Ineos Grenadier

CarMarket.bg

Ineos Grenadier

Както се случи в традиционния автомобилен сегмент, ретро носталгията обхваща и SUV-сегмента. Новите модели стават като кубчета (но само един може да носи прозвището „Кубчето”), като в много случаи връщат в обръщение ретро дизайн елементи, които ги правят по-оригинални от традиционните кросоувъри.

Някои марки, като Ford с Bronco, връщат модели към живот, други просто обновявайки дългогодишни икони - Jeep прави това с Wrangler, Land Rover с Defender. Тук няма как да подминем Ineos Grenadier, който накара много анализатори да повдигнат вежди, когато бе показан за пръв път преди няколко години. Но днес същите тези анализатори го аплодират за смелостта и точната преценка. Аз карах този автомобил в един епичен тест драйв и тогава заключих, че Grenadier е един от най-яките автомобили въобще, които съм карал в 25-годишната ми кариера.

Проучването на Фелипе Муноз установява, че през миналата година по света са продадени около 1,43 млн. офроудъри с ретро дизайн. Това е с 5% повече спрямо 2021 г. и ще продължи да расте, тъй като тепърва излизат много важни модели. Преди дни Hyundai разкри подробности около новия Santa Fe, а преди това Toyota върна към живот Land Cruiser, които залага именно на ретрото и сериозните възможности извън пътя.

Не може да загърбим и „случая Defender”, който вероятно е най-добрият пример за удачна инвестиция. Land Rover изостави оригиналния Defender през 2016 г. и го преоткри три години по-късно.

Подобно на Fiat 500, новият Defender запази формата и духа на предшественика си, добавяйки технологии и комфорт. Резултатът? Defender бе най-продаваният модел на марката през 2022 г., както и единственият в гамата, който записа позитивна промяна спрямо 2021 г.

Ford също записа положителен резултат с Bronco, както Suzuki с Jimny. Вероятно те са едни от причините, заради които другите марки започват да префасонират своите SUV при призмата на кубизма. Не споменахме един, който си остана константа през всички тези години, но това не е случайно. Magna просто не смогва да произведе достатъчно „Кубчета”.

Фелипе Муноз ретро SUV