Н изходящата тенденция е видима, като консолидираните приходи са намалели с 12,6%, което бележи огромна загуба от 2,3 милиарда евро на годишна база. Тези числа са по-лоши от същия период през 2024 г., но са по-добри в сравнение с юли/декември миналата година.
Въпросът е: Накъде ще поеме Stellantis оттук нататък? За щастие, автомобилният производител изглежда е на бавен път към възстановяване, водено до голяма степен от пускането на пазара на нови модели и обещанието (поне в САЩ) за завръщане на исторически популярните V8 двигатели.
В Европа: малките автомобили още властват
Поглеждайки първо към европейския пазар, Stellantis току-що пусна три нови модела: Citroen C3 Aircross, Fiat Grande Panda и Opel Frontera. Двата SUV-а и малкият хечбек използват една и съща платформа „Smart Car“, което помага да останат достъпни. Тези модели се конкурират в сегменти, които в Европа представляват сърцето на пазара. Просто погледнете класацията на най-продаваните автомобили през първите шест месеца на 2025 г.: три малки автомобила са на върха на подиума (Dacia Sandero, Renault Clio и Peugeot 208), следвани от компактния SUV, Volkswagen T-Roc.
Моделите на Stellantis следват тази тенденция, с различни опции за задвижване като електрическо, хибридно и ДВГ. Дори обновените Citroen C4 / C4X и Opel Mokka изиграха ключова роля за увеличаване на пазарния дял (+127%) през втората половина на 2024 г.
Все още в гамата липсват новите Jeep Compass, Citroen C5 Aircross и DS N°8, всички базирани на платформата STLA Medium.
Старата слава за САЩ
Докато електрификацията е двигател на продажбите в Европа, отвъд Атлантика е съвсем различна история, тъй като бензиновите двигатели все още процъфтяват. След като се сбогуваха с Карлос Тавареш като главен изпълнителен директор, американското дъщерно дружество на автомобилния производител реши да върне 5,7-литровия Hemi V8, готов да се завърне под капаците на пикапите Ram за 2025 г.
Другата голяма новина ще бъде появата на Dodge Charger Sixpack, който ще се откаже от батерията си в полза на 3,0-литров редови шестцилиндров двигател с два турбокомпресора. Stellantis се надява, че продажбите на този бензинов модел ще подобрят лошите резултати на електрическия вариант.
През втората половина на 2025 г. - две години след края на SUV-то от последното поколение - новият Jeep Cherokee ще се завърне на пазара, задвижван от хибридна технология. Той ще бъде базиран на платформата STLA Large и дори може да има изцяло електрически вариант. По-голямата архитектура означава, че ще може да използва по-големи двигатели, като редовия шестцилиндров в Charger.
Новият бизнес план
Антонио Филоза, новият изпълнителен директор, говори и за новия бизнес план на Stellantis, но за него няма да има официално съобщение до началото на 2026 г. в Деня на капиталовите пазари в Европа. Така че все още има много месеци, преди да разберем колко ще се промени стратегията на компанията. Това означава, че бъдещето на два дългоочаквани модела, Alfa Romeo Stelvio и Giulia, първоначално планирани съответно за 2025 и 2026 г., все още е неясно.