Качваш се и не караш: AI скоро може да поема контрола, ако прецени, че шофьорът е пиян

Новите технологии отварят повече възможности, както за безопасни пътувания, така и спорове дали ще преценяват ситуацията правилно и няма да се намесват, когато не е нужно

Мартин Дешев,
каране пиян бутилка кола

iStock

В продължение на десетилетия връзката между шофьора и неговия автомобил беше чисто механична. Завъртаме ключа и двигателят се събужда с рев. Но с развитието на технологиите. тази връзка се променя коренно.

Според Carscoops, следващото поколение превозни средства ще правят повече от това просто да ви транспортират. Те ще следят вашето физиологично състояние и ако не им хареса това, което виждат, може просто да ви откажат да шофирате.

Mitsubishi Electric е направила система за откриване на интоксикация, задвижвана от изкуствен интелект, която използва камери за наблюдение на водача, физиологични данни и поведение при шофиране, за да прецени дали дадено лице е вероятно да е под въздействието на алкохол. След това издава предупреждения или дори може да се намеси, за да предотврати потенциално шофиране в нетрезво състояние.

Тази авангардна система не се ограничава само до шофиране с червени очи или нестабилни маневри. Изкуственият интелект на Mitsubishi анализира безконтактни измервания на пулса и фини мимики, като движението на очите, комбинирани с данни за волана, спирането и ускорението, за да оцени интоксикацията с висока степен на точност.

Изкуственият интелект създава биометричен профил в реално време на трезвеността на шофьора. В комбинация с автономни функции за безопасност, автомобилът не само „предупреждава“ водача. Той може да инициира „интервенции в контрола на превозното средство“, като например забавяне, спиране или пълно предотвратяване на стартирането на автомобила.

Този вид технология представлява драматичен скок напред в автомобилната безопасност. Шофирането в нетрезво състояние остава водеща причина за смъртни случаи в световен мащаб, а инструменти, които помагат за откриване на увреждания преди настъпване на вреда, биха могли да спасят хиляди животи годишно. Системи за мониторинг, като новите платформи за наблюдение на водачите на Mitsubishi или Smart Eye, които също така идентифицират интоксикация в реално време и комбинират оценка на риска с прогнозиране на катастрофи, показват докъде е стигнал интелектът в превозното средство.

Съществува обаче сложен баланс между безопасността и това колко контрол даваме на колите си. В комбинация с функции за автономно шофиране, които могат да управляват, спират или да поемат контрола над превозното средство, тези системи превръщат автомобила от пасивен транспорт в активен съдия и изпълнител.

Какво се случва, когато система неправилно сигнализира трезвен шофьор като пиян? Или когато реши да се намеси поради фини физиологични сигнали? Това не са само технически въпроси, те засягат личната автономност, поверителността и справедливостта при автоматизираното вземане на решения.

В крайна сметка, технологиите, които могат да предотвратят шофирането в нетрезво състояние, биха могли да бъдат благодат за обществената безопасност. Но тъй като тези системи преминават от теория към реалност, обществото ще трябва да се справи с последиците от автомобили, които не само ни защитават от пътя, но и ни оценяват зад волана – решавайки кога ни е позволено да шофираме и кога не. Балансирането на тази полза за безопасността с етиката, точността и доверието на потребителите ще бъде едно от определящите политически и инженерни предизвикателства на автономната ера.

коли автомобили изкуствен интелект технологии