Г оляма част от продажбите на автомобили в развитите икономики се дължат на бизнеси, различни типове наеми и автопаркове като цяло. Светът на бизнеса споделя пазара с частните потребители, които отиват в представителствата за покупка на нова кола. В Европа бизнесът прави повече от половината от продажбите.
За първите три месеца на тази година те са 54 процента от общите регистрации по данни на JATO Dynamics, цитирани от Motor 1.
Данните от 17 европейски държави показват, че процентът е намалял в сравнение с 2020 г. главно поради бума на напълно електрическите автомобили. Имат ли те толкова голямо влияние в региона?
Анализът на JATO разкрива, че малко повече от половината (50,2 процента) от регистрациите на BEV в цитирания период са били за бизнес. Това е по-малко от общото средно за континента, равно на 54%, както се цитира и по-горе. Освен това процентът е по-нисък от този на бизнес сектора по отношение на търсенето на автомобили с двигатели вътрешно горене, горивни клетки и всякакъв тип хибриди.
С други думи, бумът на електрическите автомобили в Европа има силен частен елемент - продажбите се дължат на хора, които са ги купили за частни цели.
Това е много добре за индустрията, тъй като маржовете за продажби на дребно на физически лица обикновено са по-високи от тези за корпорации. Освен това потребителите наистина реагират на стимулите, предлагани от правителствата в целия регион. Интересно какво ще покаже близкото бъдеще, тъй като в някои страни държавната помощ за возилата с алтернативно задвижване намалява.
А ако се върнем към данните, добър знак е, че търсенето не се движи от “вътрешни продажби”, като практиката, при която много марки продават колите си на представителства. Така показват по-добри резултати в края на всеки месец. Колкото повече са регистрациите на физически лица, толкова по-добре е за рентабилността на марката и по-ясното разбиране на пазарните закони.
За разлика от здравословния микс от продажби на електрически автомобили в Европа, хибридите показват силен дял от бизнес регистрации до края на март 2022 г. Според данните 69 процента от регистрациите са извършени с компании и организации, оставяйки само 31 процента на частни лица.
Тези автомобили се превърнаха в добра алтернатива за много компании в цяла Европа, поради по-ниския си разход на гориво и някои данъчни облекчения в зависимост от страната.
Въпреки че Tesla Model 3 е най-популярната електрическа кола сред частни лица и фирми, Dacia Spring държи първото място в общите продажби.
Всъщност регистрациите на модела на физически лица представляват 83 процента през първото тримесечие, точно както при по-големите му събратя Sandero и Duster сред автомобилите с ДВГ. Техните продажби за частна употреба са съответно 88 и 84 на сто, което ги прави най-продаваните автомобили за потребителите.