Alfa Romeo представи два емблематични автомобила в чест на 100-годишния юбилей на „24-те часа на Льо Ман“. Моделите 33/2 Daytona (1968 г.) и 33 TT 12 (1975 г.) припомнят незабравимите подвизи на италианската марка в легендарното състезание.
Днес, когато фокусът на автомобилния свят е изместен към масовото производство, Concorso d’Eleganza е блестящ спомен за отминала епоха. Локацията Villa d’Este създава автентичен фон и атмосфера на конкурса, в който много класически и концептуални модели на Alfa Romeo са печелили престижни награди.
През 1951 г. Alfa Romeo се оттегля от състезанията след спечелването на втората световна титла във „Формула 1“ с Alfetta 158-159. Отсъствието не трае много дълго и марката се завръща на международната сцена през 1963 г. със състезателния отдел Autodelta, който сега празнува своята 60-а годишнина.
За да повтори първоначалния успех с туристическите автомобили, Autodelta се насочва към категорията на прототипите с проекта Tipo 33. Спортните прототипи са проектирани специално за състезания, оборудвани са с изключително сложни двигатели и шасита и са произведени в ограничен брой, необходим за типово одобрение. Те разполагат с мощен двулитров 8-цилиндров V-образен централно разположен двигател, генериращ мощност от 270 к.с. и развиващ скорост почти 300 км/ч.
Първата версия на 33/2 (в означението 33 е номерът на проекта, а 2 показва обема на двигателя в литри) печели дебютното си състезание през 1967 г. във Флерон, близо до Лиеж (Белгия). След това Alfa Romeo се включва в световния шампионат за спортни автомобили и постига престижни победи в изтощителни състезания за издръжливост. Първата от тях идва през 1968 г. в „24-те часа на Дайтона“, където марката окупира първите три места в своята клас.
Този огромен успех е причина името на известната американска писта да стане част от името на Alfa Romeo 33/2. Автомобилът постига отлични резултати и в „24-те часа на Льо Ман“, където също печели „хеттрик“, завоювайки първите три места в своя клас. Следва отлично представяне и в други състезания, в които автомобилът на Alfa Romeo изпреварва много по-мощни коли - например в Муджело, където екипажът Вакарела-Бианки-Гали се качва най-високо на почетната стълбичка.
Развитието на проекта Tipo 33 продължава и Alfa Romeo постига мечтаната цел през 1975 г., когато марката печели световния шампионат с огромно превъзходство. „Звездата“ тогава е Alfa Romeo 33 TT 12, в чието моделно означение е маркирано тръбното шаси (TT) и двигателят с 12 цилиндъра във V-образна форма под ъгъл 180 градуса. Изключителният мотор генерира мощност в размер на 500 к.с. и развива скорост 330 км/ч. Автомобилът 33 TT 12 печели 7 от 8-те състезания, които са валидни за световния шампионат. Зад волана седят легендарни пилоти, повечето от които са участници и във „Формула 1“ – Артуро Мерцарио, Виторио Брамбила, Йохен Мас, Жак Лафит, Анри Пескароло, Дерек Бел, Джаки Икс и Нино Вакарела. Легендарният 12-цилиндров двигател полага основите за завръщането на Alfa Romeo във „Формула 1“ през 1976 г. като доставчик на двигатели за отбора Brabham.