230 млрд. причини светът да се бои от китайските електромобили

Ново проучване разкрива защо световните производители се боят от китайската EV индустрия

китайски автомобили Denza

BYD/Denza

Н ов анализ от Центъра за стратегически и международни проучвания разкри, че китайското правителство е похарчило невероятните $230,8 млрд., за да помогни за развитието на китайските електромобили в периода между 2009 и 2023 г. Как това се сравнява с $1 млрд., които правителството на САЩ отпуска предварително за субсидии за чисти автомобили?

Повечето от харчовете на китайците, съвсем нормално, са скорошни. Центърът изчислява, че само $6,74 млрд. са били похарчени между 2009 и 2017 г. Но тази цифра са утроява (грубо) в периода 2018-2020 г., след което отново се увеличава драстично след 2021 г.

Макар цифрите да не не могат да претендират за достоверност, Center for Strategic and International Studies отбелязва, че китайското правителство подкрепя EV индустрията по различни начини. Това включва отстъпки и освобождаване от данък върху продажбите, както и финансиране за инфраструктура. Освен това правителството купува електромобили за себе си и подкрепя програмите за научноизследователска и развойна дейност на производителите.

Нивото на подкрепа варира, но правителството значително увеличава разходите за програми за изследвания и развитие през последните няколко години. Между 2009 г. и 2017 г. са похарчени само 2 млрд. долара. Това скочи до 3,6 млрд. през 2018 г. и се покачва до 4,3 млрд. миналата година.

Центърът заявява, че техните оценки са „силно консервативни“ и дори не включват всички нива на правителствена подкрепа. Това включва местни стимули, отдаване безплатно на държавни земи, отстъпки за електроенергия и субсидии за доставчици.

Говорейки за последното, съобщава се, че гигантът за батерии CATL е получил колосалните $809,2 млн. субсидии миналата година. Това е над десет пъти повече, отколкото са получили през 2018 г. и почти два пъти повече, отколкото са получили през 2022 г.

Организацията казва, че въздействията са значителни, тъй като игралното поле е „фундаментално променено“. Това ще направи „много по-трудно за другите да се конкурират в Китай или навсякъде другаде, където се продават китайски електромобили“.

Размерът на правителствената подкрепа е наистина огромен. Това създаде собствени проблеми, тъй като се твърди, че страната е дом на повече от 200 марки за електромобили, като малко от тях са печеливши. Има и свръхпредлагане на електромобили, което помага да се обясни ценовата война на родния пазар, както и нарастващият фокус върху международните пазари.

китайски автомобили анализи