Ford E-Transit вдига летвата още по-високо (тест драйв)

Разходът на енергия изненадва приятно - дори хората, които знаят много за електическия товарен автомобил

Ford E Transit

carmarket.bg

Ford Transit от години е лидер в класа на лекотоварните ванове. Към него винаги e насочено голямо внимание - по отношение на очаквания и от конкуренцията. С най-добрите е така. Сега на сцената излиза напълно електрическият E-Transit, от който се очаква да поеме щафетата и да продължи да бъде начело в изключително важен сегмент.

Автомобилът бе представен от Ford Pro на тест драйв в Барселона, на който присъствах като представител на carmarket.bg. Интересно място за избор за представяне на работягата. От една страна производителите често залагат на града на Антонио Гауди.

Барселона е многолико място, което по всяко време на годината привлича милиони туристи от цял свят. Изобилства от култура, история и забавления. От друга страна каталунската столица и околностите й са голям индустриален център. Няма как иначе хората там да са с най-високия жизнен стандарт в Испания, да са горди и желаещи независимост. Пристанището е сред най-големите и натоварени в Европа.

 STOP&GO: Ford E-Transit се предлага в 25 различни варианта според предназначението и товарния обем. Максималният полезен товар е 1758 кг за вана и 2090 кг за шаси кабината. Товарният обем е до 15,1 куб. см.

Ford

STOP&GO: Ford E-Transit се предлага в 25 различни варианта според предназначението и товарния обем. Максималният полезен товар е 1758 кг за вана и 2090 кг за шаси кабината. Товарният обем е до 15,1 куб. см.

Така от Ford Pro бяха наели халета в промишлено-логистична зона, недалеч от летището, където E-Transit се чувстваше съвсем на място. Видяхме големи заводи на компании от всички сектори, всевъзможни складове, представителства, съоръжения…

Имах приличен опит с предишни представители на вече голямото семейство на Transit. Не като потребител или бизнесмен, но все пак като човек, който го е карал на средни разстояния, возил е хора и товари с него. Имах спомен, че е послушен, че човек като мен, който не се вади хляба с подобни неща, се адаптира лесно към него и се чувства удобно зад волана.

Сядаме в първия - L3H3 350, с единствената батерия, с която се предлага - 68 кВч, а електромоторът е с по-голямата мощност - 198 киловата (265 к.с.). Предавателната кутия е едностепенна автоматична. Ванът бе с товарен обем 11 куб. м при собствено тегло 2565 кг и допустима маса от 4250 кг. Това означава, че полезният товар е максимум 1685 кг.

 STOP&GO: кабината предлага много удобства, а материалите са с добра изработка за такъв тип автомобил. Налична е мултимедийната система Ford SYNC - с 12-инчов тъчскрийн екран. Има навигация, FordPass модем, телематика и т.н. На дисплея виждате също характеристики на мотора и батерията, според вашето шофиране.

Ford

STOP&GO: кабината предлага много удобства, а материалите са с добра изработка за такъв тип автомобил. Налична е мултимедийната система Ford SYNC - с 12-инчов тъчскрийн екран. Има навигация, FordPass модем, телематика и т.н. На дисплея виждате също характеристики на мотора и батерията, според вашето шофиране.

Последното е сред най-важните показатели на електричекия Transit, защото Ford Pro казва, е че батерията не променя неговите товарни възможности. Те достигат до 2000 кг за шаси кабината. В крайна сметка това возило е за работа.

Оставаше да видим какъв ще е разходът, компанията твърди, че пробегът може да достигне до около 350 км с едно зареждане по WLTP.

И нещо важно - Ford е съсредоточил задвижващата система на автомобила на задния му мост. Той е със задно предаване, там е и електромоторът. Всичко е монтирано на метална платформа, захваната за рамата. Благодарение на това доста практично и интелигентно решение товарната височина е пораснала, макар и с малко. По-важното е, че товарните възможности не са пострадали в нито едно отношение.

 На теста автомобилите бяха натоварени и вързани по този начин.

carmarket.bg

На теста автомобилите бяха натоварени и вързани по този начин.

Първият тестови автомобил (и въобще всички) бяха с електрически седалки, ел. стъкла и огледала (и отопляеми). Човек си настройва лесно волана. Централно на таблото има 12-инчов сензорен тъчскрийн екран с навигация и информационно-развлекателни функции. Достъпът е безключов, а на “ключа” има бутон за дистанционно отваряне и затваряне на страничната плъзгаща се врата.

Шофьорското място е “командно” - гледаш отвисоко, чувството е добро, видимостта е отлична. Шофиращият разполага с всичко необходимо, има къде да си остави кафето, вещи, документи, а над главата личи цяла етажерка.

carmarket.bg

И неусетно от индустриалната зона се озоваваме в квартала “Зона Франка”, в който живеят много българи. Той е съседен на хълма “Монтджуик” - едно от най-красивите и притегателни места в Барселона. Един ден там няма да ви стигне да видите олимпийските обекти, комерсиалните места, комплекси с ресторанти и демонстрация на занаяти и история тип “Етъра”…

Е-Transit си има тяга. Факт е, че първият не беше натоварен. Като натиснеш, той издърпва бързо и солидно. Ако е по-рязко, глас от навигацията те предупреждава, че не е добра идея стореното - от гледна точка на безопасност и консумация. Ако рязко натиснеш спирачка (както направих) - гласът се намесва отново.

 STOP&GO: това виждате на екрана пред вас, когато паркирате назад или маневрирате. Гледната точка отгоре е много удобна, другата камера също върши отлична работа.

carmarket.bg

STOP&GO: това виждате на екрана пред вас, когато паркирате назад или маневрирате. Гледната точка отгоре е много удобна, другата камера също върши отлична работа.

Електрическият ван лесно и пъргаво катери “Монтджуик”. Тягата личи и тук. Окачването е обяснимо твърдо, но не прекалено, неравностите се преминават почти неусетно и без това да коства вибрации, шумове и “сплотяване” на пасажерите.

Опитахме и функцията за рекуперация на батерията - бутонът е на контролера за предавателната кутия. Това е спирачка и тя е много ефективна и полезна на спускане от хълма. Също така в трафика. Личи, че разходът намалява, а цифрите на индикатора за това колко километра ви остават до зареждане почват да се сменят по-бавно.

 STOP&GO: товарното пространство на ван версията на Е-Transit може да се направи като работилница - подвижна. Така бихте могли да обслужвате бизнеса си. За тази цел помага Ford Pro.

carmarket.bg

STOP&GO: товарното пространство на ван версията на Е-Transit може да се направи като работилница - подвижна. Така бихте могли да обслужвате бизнеса си. За тази цел помага Ford Pro.

Разходът бе малко над 20 кВт/100 км при средна скорост от около 30 км/ч. Поначало тя бе електронно ограничена на 90 или 100 км/ч - в зависимост от типа автомобил и мощността на електромотора. Минахме, разбира се, в лек трафик със светофари и типичните кръгови кръстовища, където E-Transit остава все така пъргав (за габаритите си) и лесен за маневриране.

Следващата тестова отсечка бе с червен (страхотен цвят на возилото, на който контрастират прекрасно сините ивици на решетката, отличаващи електрическия) L3H3 350, с мотора със 181 к.с. - опцията с по-малка мощност. Товарният обем - 12,4 куб. см. Той бе с полезен товар от 955 кг. И бе натоварен с шкаф, който по информация на Ford Pro тежеше 400 кг. Допустимата маса тук е 3500 кг.

 STOP&GO: електрическият Transit се предлага с батерия с 68 кВч, а електромоторът е с два варианта - 181 к.с. (базов), и 265 к.с. Направи впечатление, че товарното возило има достатъчно тяга дори с по-ниската мощност. Пробегът му е 317 км, а според Ford може да достигне и 350 км. Наличен е с AC и DC опции. Тази за бързо зареждане е налична до 115 киловата. То може да отнеме 34 минути от 15 до 80%. Зареждането на 11,3 кВч става за 8 часа.

carmarket.bg

STOP&GO: електрическият Transit се предлага с батерия с 68 кВч, а електромоторът е с два варианта - 181 к.с. (базов), и 265 к.с. Направи впечатление, че товарното возило има достатъчно тяга дори с по-ниската мощност. Пробегът му е 317 км, а според Ford може да достигне и 350 км. Наличен е с AC и DC опции. Тази за бързо зареждане е налична до 115 киловата. То може да отнеме 34 минути от 15 до 80%. Зареждането на 11,3 кВч става за 8 часа.

Не се усети осезаема разлика в динамиката и пътното поведение. Консумацията леко се вдигна първоначално. Докато свикнем - в края на отсечката бе 22 кВт/100 км. Той бе по-малък, малко по-лек и не толкова мощен, но пък с товар.

За финал остана L2H2 350, отново със 181 к.с., товарен обем 9,5 куб. м при собствено тегло 2545 кг и допустима маса от 3500 кг. Това означава, че полезният товар е максимум 1015 кг. Беше празен. “За разкош” заваля дъжд и трафикът се усили, тъй като наближаваше 17 часа местно време.

И голямата изненада. Тръгнахме с разход от около 25 киловата. В един момент стана 20. В края на прехода - 19 (виж по-долу)! Последното изненада дори домакините от Ford Pro Великобритания, които не криеха очудването как сме го постигнали с моя колега журналист Лъчезар Апостолов. Явно е въпрос на свикване, което в нашия случай отне едва няколко часа. То предполага наистина плавно управление, без резки "изпълнения" и с използване на рекуперацията.

carmarket.bg

При този разход може да се постигнат, че и дори задминат посочените 350 км пробег. Дори да приемем, че с натоварен E-Транзит и по-трудни условия от гледна точка на трафика, че и стила на шофиране, напълно постижимо е да се закове разход от малко над 20 кВт/100 км. Това е много, много добре.

carmarket.bg

Всичките тестови автомобили бяха с ниво на оборудване Trend, в стандарта на което се предлага споменатата мултимедия Ford SYNC 4 с големия екран, Ford Pass модем и телематика, отопляеми седалки, безключов достъп, системи за безопасност, като алармиране при смяна на платното, климатроник, круиз контрол, подпомагане на спирачната система, фарове за мъгла…

Много приятни са и камерите при паркиране, като имате и видимост отгоре при маневриране назад. В допълнителното оборудване личат още куп опции, много от които виждаме в пътническите автомобили - за комфорт, безопасност, че и LED карго светлини и т.н. и т.н.

Още много неща могат да се кажат за електрическия Transit. По-отношение на най-важните показатели за такъв тип автомобил, той се спрява прекрасно, че и надминава очакванията - батерия, разход на енергия, тавароносимост, обеми, опции в гамата и управление. Направен е много добре и с мисъл. А покрай старта на лекотоварната дивизия Ford Pro бе важно както за нея, така и за самия модел E вариантът му да остане на ниво.

Лидерът държи ниво. Нещо повече - вдига го още по-високо.

 STOP&GO: Ford Е-Transit вече се проивежда в завода на Ford Otosan в Коджаели, Турция. Там бе направена инвестиция за 2,2 милиарда долара за EV. Годишната продукция е увеличена от 450 000 на 650 000. До края на март бяха приети 5000 поръчки за електрическия товарен ван. Оригиналният Ford Transit e най-продаваният в своя клас в света.

carmarket.bg

STOP&GO: Ford Е-Transit вече се проивежда в завода на Ford Otosan в Коджаели, Турция. Там бе направена инвестиция за 2,2 милиарда долара за EV. Годишната продукция е увеличена от 450 000 на 650 000. До края на март бяха приети 5000 поръчки за електрическия товарен ван. Оригиналният Ford Transit e най-продаваният в своя клас в света.

Технически характеристики:

Ford E-Transit

Предлага се в 25 различни варианта. Максимален полезен товар - 1758 кг (ван); 2090 кг (шаси кабина)

До 15,1 куб. см товарен обем.

Електромотор

Брой: 1

Батерия, kWh: 68

Макс. мощност, к.с.: 181 к.с. или 265 к.с.

Макс. въртящ момент, Нм: 430

Динамика

Макс. скорост, км/ч: 90-100 (електронно ограничена)

Ускорение 0-100 км/ч, n.a.

Пробег, км: до 350 км

Ford лекотоварни автомобили Ford Pro Ford Transit Ford E-Transit Custom Тест драйв Барселона товарен ван