Н овата версия на CarPlay на Apple е проектирана да поеме всеки един екран на таблото на автомобила, заменяйки потребителските интерфейси и контролни уреди. Същевременно идеята е да получава достъп до важни данни за автомобила и водача.
Последното означава, че може да се стигне до война с производителите на автомобили, които не желаят да се откажат от толкова ценна информация, пише Automotive News Europe в анализ.
И докато клиентите гледат на разширяването на функциите на iPhone на таблото като на удобство, автомобилните и технологичните компании виждат голямо бойно поле за пари.
Защото, както е известно открай време, информацията е най-ценният капитал, струва много.
McKinsey & Co. изчислява, че данните за превозните средства ще струват до 400 милиарда долара годишно до 2030 г. Fortune Business Insights прогнозира, че глобалният пазар на свързаност между колите ще нарасне от близо $60 млрд. през 2021 г. до повече от 190 милиарда долара през 2028 г.
Тъй като автомобилите стават все по-свързани с информация, производителите гледат на данните като съществен и печеливш компонент от бъдещите им бизнес планове. Например, те искат да продават услуги като застраховки и оферти от търговци на дребно. Това може да е базирано на маршрута и на много други неща.
Тук човек може да си обясни защо се влагат милиарди за софтуер - не е само заради електрификацията. И как колите все повече заприличват на лаптопи на четири колела или дори на браузъри.
Само най-малките и сега прохождащи стартъпи ще бъдат готови да предадат своето табло в автомобила на Apple, казват експерти.
И все пак Apple каза през юни при представянето на новата версия на CarPlay, че „работи с автомобилни производители по целия свят“.
Технологичният гигант показа 14 основни лога на автомобилни компании, включително на големи марки като Ford, Mercedes-Benz и Honda. Увери, че новата версия ще бъде налична в техните коли и много други до края на следващата година.
Автомобилни фирми, с които са се свързали от Automotive News, са отказали да кажат как ще включат новата версия на CarPlay. Някои от тях - като GM, Mercedes и Honda, споделят, че водят разговори с Apple. Нищо повече.
Ето ви още една интересна тема, която ще следим.