5 от най-колосалните двигатели в света

Има данни, че първият парен двигател е създаден в Александрия, Египет между 10 и 85 г. сл. н. е. Следващите са много по-нови, обединява ги размерът им

,
БЕЛАЗ 75710

, iStock

БЕЛАЗ 75710

БЕЛАЗ 75710

Белоруският кариерен самосвал е най-големият в света. Може да превозва до 450 тона земна маса, резервоарът му е 5,5 тона, масленият резервоар е за половин тон, общото му тегло заедно с товара достига 810 тона!

Това метално чудовище е дълго 8 метра, широко е 10 и е дълго 20 метра. Мощността на моторната му група е близо 5000 к.с. В нея са включени три дизела MTU DD 16V4000, всеки с мощност 2330 к.с. Те са съединени с генератори, които подават ток на огромните електрически моторни колела. Средният разход на гориво на машината е 5600 литра нафта на 12 часа.

Beast of Turin

Трудно е за вярване, че творение от 1919 г. все още държи рекорд. Но Fiat прави нещо, което не е повтаряно: слага най-големия самолетен двигател в кола. Подобни опити са повтаряне, но не с подобни размери.

Направени са само два екземпляра. Задачата им е била да подобрят рекорда за скорост, който към онзи момент се дълги от Blitzen Benz, който развива 212 км/ч в Дейтона.

Двигателят Fiat S76 (преименуван на 300 HP Record) е 28,5-литров 4-цилиндром мотор с почти 300 к.с. мощност. През 1911 г. той поставя рекорд от 187 км/ч на 1 миля. Година по-късно развива 213 км/ч, но не успява да направи връщане (за рекорд се изискват два пробега на една и съща отсечка), затова не успява да подобри предишния рекорд.

Масивният двигател е приблизително 4 пъти по-голям от Chrysler 440 Magnum V8.

General Electric GE9X

Когато GE Aerospace прави GE9X за Boeing 777X, поставянето на рекорди не е било в задачите. Но Книгата на рекордите Гинес казва, че GE9X е най-големият в света реактивен самолет за пътнически самолет, той е и най-мощният.

GE9X генерира почти 4 пъти повече тяга от F-16, по-мощен е дори от ракетата Mercury-Redstone, която извежда първия пилотиран полет на NASA в орбита.

Цялата тази тяга идва от двигател с дължина 5,4 метра, 3,4 м широчина и тегло 8,3 тона. Широчината на GE9X е почти същата като тази на целия фюзелаж на Boeing 737.

Rocketdyne F-1

Най-голямото за космоса определено не е плюс. Най-мощната ракета е Starship на SpaceX, но двигателят Raptor, който я извежда в орбита, не е най-големият. Тази титли принадлежи на Rocketdyne F-1, построен от Rockwell International. F-1 е дълъг над 5,4 метра, диаметърът му е 3,6 метра, тежи 8,3 тона и генерира 680 000 кг тяга. Все още се смята за най-мощният в света еднокамерен ракетен двигател.

NASA използва пет от тях, за да създаде 3,4 млн. килограма тяга за всяко от шестте изстрелвания на Saturn V от мисията Аополо” между 1969 и 1972 г.

Wärtsilä RT-flex96C

Най-големият бутален дизелов двигател е направен от финландската Wärtsilä Corporation, както сами може да предположите, той е създаден за задвижване на големи кораби.

При дължина от почти 13 м височина и 25,5 м дължина, 14-цилиндровият RT-flex96C тежи 2300 тона. Само коляновият вал тежи 300 тона, докато всяко бутало – почти 6 м височина – тежи над 5 тона.

За да придобиете представа за размера, надписът Hollywood в Лос Анджелис е висок 13,5 м, докато синият кит е дълъг до 27 метра.

Работният обем на RT-flex96C е почти 25 500 литра и генерира 108 920 к.с. Въртящият момент е… 7 616 000 Нм! Харчи 250 тона дизел дневно, на час харчи 30 барела.

Към днешна дата има само 25 такива двигателя, но се изграждат още 86.

любопитно електромобили двигатели V8 най-големите двигатели БелАЗ