В еликобритания, въпреки всички страхове и забавения растеж през последната година, реши да изтегли забраната за продажба на нови коли с ДВГ с 5 години напред спрямо Европейския съюз. Така през 2030 г. няма да се продават нови автомобили с конвенционално задвижване, всички трябва да са с нулеви вредни емисии. Затова и в следващите 5 години на Острова има квотен принцип, който производителите трябва да изпълняват.
Но новите реалности в Обединеното кралство със сигурност ще забавят изпълнението на тази супер амбициозна цел, ако в следващите месеци не бъде зачеркната. И новите пречки са свързани с факта, че електромобилите на Острова вече ще се облагат с данъци, а правото да се влиза безплатно в столицата Лондон ще бъде отменено.
Електрическите автомобили вече ще се облагат с данъци
Беше въпрос на време да електромобилите да започнат да се облагат с данъци. Вече всяка кола, регистрирана от 1 април 2025 г., ще плати 10% пътен данък за първата година, след това по 195 паунда годишно. По-старите електромобили (регистрирани между 2017 г. и 2024 г.) ще започнат да плащат £195 на година от април, докато електромобилите, регистрирани преди 2017 г., ще плащат £20 на година.
Честито, ЕV ще бъдат обложени и с „данък луксозни автомобили“
Според правителството „скъп“ автомобил е този с препоръчителна цена над £40 000 и той става обект на данъка за скъпи автомобили (ECS). Това са допълнителни £410 на година в допълнение към VED за първите пет години след регистрацията. Преди това електромобилите бяха освободени от подобно плащане, но след април това се променя.
Тук трябва да се отбележи, че през април 2024 г. „средната“ продажна цена на нова кола на Острова е била малко под £42 000 според данните на Auto Trader, което по същество означава, че една средностатистическа кола вече е „скъпа“ в очите на правителството. Но все пак би могло да се купи нов EV и за много по-малко от тази цифра, но в общия случай знаем, че електромобилите са по-скъпи от аналозите им с ДВГ.
И все пак електрическата кола излиза по-икономично във времето
От Auto Trader дават пример с Porsche Macan. Те допускат, че клиентът е поставен пред избора бензиново или електрическо Porsche Macan през април. За базов бензинов Macan ще трябва да се плати £4680 като пътен данък (VED) през първата година, докато за електрическия ще платите £10. След това и двата модела ще преминат към стандартна ставка (£195 на година) плюс £410 ECS за пет години. Но пък бензиновият Macan е с около £15 000 по-евтин за закупуване. От друга страна, ако електрическият Macan бъде взет на лизинг, всичките VED така или иначе се включват в месечните ви плащания, защото така работи лизингът.
И нещо, което все още не е решено, но се очаква скоро да бъде взето такова решение, касае „данък задръстване“ в Лондон. От него досега са изключени всички електромобили, но очакванията са това да се промени.