Volvo EX90 e 7-местен EV флагман с пробег от 600 км и технологии от бъдещето

Той излиза с два варианта с 414 и 517 к. с., както и с Ниво 3 на автономно управление

,
Volvo EX90

Volvo

Volvo представи новия си изцяло елетрически флагман EX90, от който се очаква не просто да продължи лидерската роля на Volvo в безопасността, технологиите и комфорта. От него се очаква да изведе компанията в нова орбита.

Месеци наред слушахме за напредничавата му техника, дойде денят, в който компанията разкри много от детайлите.

Той трябваше да се казва Embla - първата жена в скандинавската митология. Но смяна на върха във Volvo доведе до следване на познатата традиция по отношение на името. Тук в Гьотеборг заложиха на сигурно.

Volvo

Което не означава, че EX90 няма да държи първенството в един куп сектори. Това е 7-местен EV, който излиза стандартно с лидар технология, служеща за установяване на пешеходци на до 250 м. Тук се говори не просто за високо ниво безопасност (типично за Volvo), а за превенция срещу инциденти.

EX90 е с “Ниво 3” на автономност, благодарение на сензор, монтиран над предното стъкло. Но както вече ви информирахме, той се грижи и за това да не забравите човек или животно вътре чрез радарна система.

Volvo

Пробегът е за 600 км, благодарение на батерия с капацитет от 107 кВч, която се вгражда и на двете версии при излизането на модела на пазара. Има възможност за двупосочно зареждане.

Батерията може да се зарежда на до 250 кВ DC, като бързото “пълнене” от 10-80 процента отнема 30 минути.

Стандартният EX90 предлага 414 к.с. и 770 Нм макс. въртящ момент. Вариантът Performance вдига летвата с 517 к.с. и 910 Нм. Той може да тегли товар до 2800 кг. А до 100 км/ч ускорява за 4,9 секунди, което е с около секунда по-бързо от другия.

Volvo

Визуално предницата, включваща LED светлини, които мигат като клепачи, и задницата се доближават до дизайна на концепцията Volvo Concept Recharge от 2021 г.

Личи прилика и с новия 3 на семейната марка Polestar, който споделя същата електрическа платформа  - SPA2. Аеродинамичният коефициент е 0,29.

Volvo

Основните дизайнерски елементи на концепта са пренесени в серийния модел - дори в интериора. Набива се гигантският 14,5-инчов сензорен екран (таблет) в централната конзола. Той се използва за управление на почти всички функции, като има много малко физически бутони.

Volvo казва, че това по-изчистено, по-малко претрупано вътрешно оформление прави EX90 по-безопасен за шофиране. Налице е Android Automotive OS на Google, което трябва да означава, че реагира добре на гласови команди и може да приема актуализации отдалеч.

Volvo

Сензорният екран е съчетан с малък цифров инструментален панел пред водача. Както при външния дизайн, има визуална (и хардуерна) връзка между EX90 и Polestar 3 и в интериора.

Volvo казва, че е спестено тегло заради използването на материали от възобновяеми източници, включително от рециклирани пластмасови бутилки, вълнени тъкани за седалките… Няма как иначе да е екологичен.

Volvo

Едно от основните разлики спрямо Polestar 3 е, че докато той е 5-местен, ЕХ90 е за седмина.

На този етап не се обявени цени. Доставките в Европа се очаква да започнат по някое време догодина.

Volvo

Volvo Volvo EX90 Швеция SUV