Toyota показа гигапреса, скъсяваща производството на EV от часове до минути

За момента тя е прототип, но трябва да влезе в експлоатация през 2026 г., когато трябва да се появи следващото поколение електромобили на марката

Пламен Георгиев,
Toyota гигапреси

, Toyota

Следващото поколение електромобили на Toyota ще се произвежда на три секции.

Toyota показа прототип на своя гигапреса, която може да произведе 1/3 от шасито на автомобила за около 3 минути! Това ще е от ключово значение за електрическата революция на Toyota, която компанията обеща преди седмица с нови батерии с пробег до 1000 км.

Машината е монтирана в завода в Миочи, съобщава Nikkei. На скорошна демонстрация пред журналисти е показано как разтопен алуминий се охлажда бързо от 700⁰C до250⁰C, при което се оформя един голям детайл, който представлява цялата задна 1/3 част от шасито на автомобила. Обикновено тази част се прави от 86 части в процес от 33 стъпки, отнемащ часове.

Toyota възнамерява да използва този производствен процес, който трябва да й помогне да постигне целта си от 3,5 млн. електромобила годишно до 2030 г.

Отливките на един елемент чрез гигапреси ще се използват за производство на предната и задната секции на електромобилите от ново поколение, които ще влязат в производство през 2026 г.

 Гигапресата на Toyota може да произведе 1/3 от шасито за минути.

Toyota

Гигапресата на Toyota може да произведе 1/3 от шасито за минути.

Toyota е направила първия прототип на гигапреса през септември 2022 г. Първоначалното тежките отливки са изисквали до ден за смяна, това време вече е съкратено до 20 минути чрез минимизиране на броя части, които трябва да бъдат отделени.

Toyota се стреми да постигне 20% по-висока продуктивност от конкурентите чрез собствен софтуер за анализиране на оптималните условия за отливане.

Друга част от стратегията на Toyota, производство на автомобили, които се придвижват сами по станциите, трябва да отговори на необходимостта от по-ефективно използване на производственото пространство, за да се приспособи новото оборудване, необходимо за производството на EV.

В завода Motomachi частично сглобена кола с гуми и батерия, но без странични панели и покрив, се движи с 0,1 метра в секунда към роботизирана ръка, която монтира седалки, пренесени до него от автоматизирано превозно средство. След като приключи, автомобилът се премества в друга зона за проверка.

Тази схема премахва конвейерните ленти, което позволява по-бърза промяна на конфигурацията на завода и намаляване на инвестициите. Целта на Toyota е да намали наполовина времето за сглобяване от около 10 часа сега.

Toyota се стреми да продаде 1,5 млн. електромобила през 2026 г. – около 60 пъти повече спрямо продадените през миналата година. Такаки Наканиши от Nakanishi Research Institute очаква около 40% да се произвеждат на съществуващата платформа Toyota New Global Architecture, останалите ще използват специфична EV платформа.

гигапреси Toyota