Скъпите коли, а не пробегът, е основната пречка за масовото навлизане на EV на пазара

Клиентите се притесняват все по-малко за пробега, сега акцентът се поставя върху високата първоначална цена на електромобила

Пламен Георгиев,
зарядни станции електромобили

Volkswagen

О т известно време се тръби широко, че пазарът на електрически автомобили забавя притеснително темповете на растеж, а клиентите охладняват към новата технология. Ново проучване на S&P Global стига да извода, че основните фактор за това е високата първоначална цена за покупка на EV.

Конкретно в Северна Америка, основната част електромобили са големи, луксозни автомобили с висока първоначална цена. Но дори и в другите части на свата, където съществуват по-достъпни електромобили, като Китай, цената на батериите и електромоторите отблъскват клиентите.

Почти половината от интервюираните от S&P Global по света казват, че смятат цената на е-колите за прекалено висока. Макар да разбират, че технологията е „виновна” за това, те не са готови да платят за нея прекалено много.

Но не само цената е бариера за масовото разгръщане на електрическата мобилност. Тя е най-голямата, но практичността от шофиране на ток си остава сериозно притеснение. От клиентите, участвали в проучването на S&P Global, 46% казват, че се притесняват от продължителността на зареждане, а 44% от наличието на зарядни станции.

Макар голяма част от респондентите да са изявили готовност да чакат между 30 и 60 минути за зареждане на електромобила, скорошни анализи за надеждността на американската инфраструктура и слаборазвитата мрежа от зарядни станции (спрямо бензиностанциите) значи, че въпросът с презареждане на батерията по време на път е казус за клиентите. За щастие колаборацията между наследствените производители и Tesla може да помогне този касуз са бъде преодолян.

Интересното е, че зареждането у дома не е решението, на което всички се надяват. Само 51% от собственици на е-коли казват, че зареждат колите си у дама, а повечето не желаят да платят допълнително за монтиране на стенна зарядна станция в гаража си. Повечето предпочитат да зареждат в офиса или на обществена зарядна станция, което повишава разходите.

Добрата новина за производителите е, че притесненията за пробега сякаш отиват на заден план. Само 29% от хората казват, че очакват техния електромобил да може да изминава над 300 мили (482 км) с едно зареждане. В същото време 19% казват, че ще са доволни за пробег между 400 и 482 км, а 21% на пробег между 320 и 400 км.

За тези, които се интересуват активно от покупката на EV, причините остават постоянни. Най-привлекателно за тях е икономията от гориво (цитирано от 69% от респондентите), следват екологичните ползи (56%), накрая са динамиката и изживяването по време на шофиране (31%).

Тези позитиви не са толкова привлекателни, колкото са били преди две години. През 2021 г. цели 86% от клиентите са обмисляли възможността за закупуване на електрическа кола. Сега този процент е 67%.

Източник на статията: carscoops.com

проучване анализ S&P Global Mobility електромобили в България цени на електромобили