Mission X е драматичен двуместен електрически хиперавтомобил, който отбеляза своята премиера на 8 юни 2023 г., в навечерието на откриването на експозицията „75 Years of Porsche Sports Cars” в Porsche Museum в Щутгард-Цуфенхаузен. Специална дата: преди 75 години, на 8 юни 1948 г., 356 ‘No. 1’ Roadster е първият автомобил, носещ името Porsche, който получава разрешение за движение по пътищата. Така официално се ражда марката.
Porsche Mission X
Вчера вечерта Porsche показа потенциалния наследник на 918 Spyder, макар към момента от компанията да казват, че виждаме само една концепция. Но автомобил, който генерира почти два пъти повече притискане от 911 GT3 RS не може да остане на фазата „панаирска мечка” – да бъде разнасян по различни изложения. Тази кола ще бъде направена в ограничен тираж.
Преди десетилетия хибридът Porsche 918 Spyder бе един от трите хиперавтомобила, който доказа, че електрификацията не е запазена територия само за масовите модели. Сега Porsche представи потенциален негов наследник, който вече тотално се е отървал от двигателя с вътрешно горене в преследване на върховната динамика.
За момента Mission X е само концепт. Но тази кола изглежда готова за безбройните милионери, които биха могли да си я позволят. Дори начинът на списване на официалния пресрелийз на компанията подсказва, че тази кола ще украси колекциите на избрани богаташи преди десетилетието да свърши.
Porsche се нуждае от Х, за да поддържа имиджа на лидер в областта на спортните автомобили, както 918 и Carrera GT правеха. Отправна точка е титлата „Най-бърз сериен автомобил” на „Северната дъга”, която от миналата година е притежание на Mercedes-AMG One (6:35,183 мин.).
Как ще бъде постигнато това се унагледява отлично от качествата на този автомобил. Той предлага „значително” повече притискаща сила от 911 GT3 RS, която се равнява на 860 кг при 285 км/ч. Другата впечатляваща цифра е съотношението мощност-тегло, което е 1 к.с. на 1 кг.
Никой от настоящите електрически хиперавтомобили, нито Rimac Nevera, нито Pininfarina Battista се доближават до подобно съотношение, като всеки от тях е с около 1900 к.с. и тегло над 2000 кг. Не е ясно дали Mission X ще е толкова мощен (вероятно не), но посоката ще е към намаляване на теглото. Някои издания вече се упражняват по темата, спекулирайки, че мощността ще е около 1500 к.с. Това значи, че и теглото трябва да е около 1500 кг.
Mission X е по-къс, но по-широк и висок от 918 Spyder, междуосията им са почти идентични (2728 мм). Но като визия нямат нищо общо. Най-поразителната характеристика е прозрачният „купол” и „летящите” врати ала „24 часа на Льо Ман”, където марката отново се завръща.
Освен съотношението мощност-маса и факта, че батерията ще е монтирана зад облегалките на седалките (точно както при новия електрически 718 Cayman), не знам нищо повече за задвижването. Но все пак Porsche се позволи да хвърли и една бомба, казвайки, че 900-волтовата архитектура ще позволи двойно по-бързо зареждане от Porsche Taycan, който е един от най-бързо зареждащите се електромобили в момента.
Цялата тази магия няма да остане само в концептуална форма. Просто не бива, и няма.