Kia пуска в продажба електрическия EV3 с най-голям пробег в компактния SUV-сегмент

Кросоувърът е най-просторният в сегмента, предлага най-голямата батерия и съответно най-големия пробег сред конкурентите си, стартира на цена под 70 000 лв.

Пламен Георгиев,
Kia EV3

CarMarket.bg

К омпактният електрически Kia EV3, третият модел в гамата на марката, изграден на специално създадена електрическа платформа, е готов за пазарното си лансиране в Европа. Днес тестваме автомобила, което ни даld повод да разкажем да него по-подробно след известно време, а сега ще ви запознаем с основните му характеристики, които го поставят в челото на компактния електрически клас.

Моделът е с дължина 4,3 метра, но предлага междуосие от 2680 мм, точно колкото е междуосието на Kia Sportage, позициониран един сегмент по-нагоре и с 30-ина сантиметра по-дълъг. Този факт идва да подскаже, че EV3 е изключително просторен в интериора, където спокойно отзад могат да седят трима възрастни. По този показател той е лидер в сегмента, за което спомага и фактът, че предлага най-голямата широчина. Добавяме и това, че багажникът му е 460 л (+25 л в предния frunk).

Дизайнът е изпълнен в корпоративния стил на Opposites United и напомня на големия EV9. Дали ще го харесате или не, това е лично възприятие. Факт е, че дизайнът предизвиква дискусии, но също така е факт, че никой няма да остане равнодушен към него. Моделът предлага опциите Baseline и GT-Line за дизайна. Те се различават по по-агресивната броня и изцяло черните джанти с различен дизайн. Базовият модел идва със 17-ки, докато 19-инчови джанти са за GT-Line, който предлага и новия цвят "aventurine green metallic".

CarMarket.bg

Новият модел е базиран на модулната платформа E-GMP, по-скоро нейната 400-волтова версия. Това дава по-ниски характеристики от 800-волтовата архитектура, но е по-евтина. Електромоторът е с 204 к.с., а батериите от LG (NMC) са с капацитет 58,3 или 81,4 kWh. Пробегът е съответно 436 и 605 километра (според WLTP).

Максималната мощност на зареждане на DC зарядна станция е 128 kW. На такава батерията се пълни от 10 до 80% за 29 минути при версията с малка батерия и за 31 минути при голямата. Във втория случай EV3 е лидер в сегмента. Да, неговите конкуренти се зареждат по-бързо, но най-голямата батерия при тях е 60 kWh, докато тук е с 20 kWh повече.

EV3 e един от първите електромобили в класа, който поддържа технологията V2L (Vehicle-to-Load) и то във всички възможни вариации. Тоест не само зареждане, но и разпределяне на електричество: към отделни устройства чрез контакт (V2L, Vehicle-to-Load), към домашната електрическа мрежа чрез специално зарядно устройство (V2H, Vehicle-to-Home) или към електрическата мрежа (V2G, Vehicle-to-Grid).

Сред интересните характеристики Kia отбелязва много компактната, изключително тънка система за климатичен контрол HVAC: нейното компактно оформление прави възможно увеличаването на пространството за краката на предния пътник с 6 сантиметра.

На борда имаме три екрана, комбинирани в едно цяло: арматурно табло (12,3 инча), климатик (5,3 инча) и медийна система (12,3 инча). За първи път Kia на европейския пазар предоставя поддръжка за плащания чрез бордовата мултимедийна система (преди това подобна функционалност на автомобили Hyundai-Kia беше достъпна само в Корея). Тази функция е включена в приложението Parkopedia, което ви помага да намирате и плащате места за паркиране в Европа. Освен това през 2025 г. ще има гласов асистент, базиран на ChatGPT и поддръжка за платформи за видео стрийминг. Digital Key 2.0 позволява да използвате смартфон вместо ключ (за до седем потребителя).

Цените за електрическия автомобил в Германия започват от 36 хиляди евро. Най-богатата версия на GT-line се предлага само с батерия от 81,4 kWh и струва 48 700 евро. У нас цената на модела стартира под 70 000 лева.

Kia EV3 Concept Kia