Има опасност Европа да загуби надпреварата за батериите

Предупреждението е на Европейската сметна палата

литиево йонни батерии

, BMW

BMW iX1 на поточната линия в Регенсбург

И ма опасност Европейският съюз да изостане в опитите си да стане водещ производител на батерии. Това пише в най-новия доклад по темата на Европейската сметна палата (EСП), предава агенция БТА.

Евентуално изоставане може да доведе до пропускане на климатичните цели на Евросъюза, тъй като преходът към електормобили е ключов за намаляването на емисиите.

Европейската комисия се стреми да превърне Европа в "глобална електростанция за батерии", но ограниченият достъп до суровини, растящите разходи и жестоката конкуренция могат да забавят растежа на индустрията.

По-благоприятните производствени условия биха могли да накарат производителите да преместят мощностите си другаде, в това число в САЩ, които предлагат мащабни стимули за компании, работещи в областта на редкоземните минерали и батериите, се казва още в изявлението.

ЕС силно зависи от вноса на суровини за производство на батерии от страни, с които няма споразумения за свободна търговия. Например, 87% от вноса на необработен литий е от Австралия, а 68% от необработеният кобалт идва от Конго.

ЕС не бива да се оказва в същата зависима позиция с батериите, в каквато беше с природния газ", каза Анемие Туртелбум, водещ автор на доклада.

Комисията не е извършила преглед на субсидиите, които се вливат в индустрията, които в момента възлизат на около 8 милиарда евро.

Докладът на ECП също така очертава като проблем липсата на обвързани със срокове цели за посрещане на нарастващото търсене на батерии и за отключване на потенциала за производствен капацитет: от 44 GWh през 2020 г. до 1200 GWh през 2030 г.

надпревара Европа батерии на електромобили батерии гигазавод