Д нес във Били-Беркло, Франция, бе открит първият от четири гигазавода за батерии, които европейски и азиатски компании ще построят в северната част на страната.
Компанията Automotive Cells Company е съвместно предприятие между Stellantis, Mercedes-Benz и TotalEnergies. Общата инвестиция в проекта възлиза на 2 млрд. евро, като френското правителство и местните власти осигуряват почти половината, съобщава Automotive News.
Това е поредното изразно средство на надпреварата между европейските правителства за привличане на световните производители на автомобили и батерии, за да осигурят по-бързи и лесни доставки за електромобилите.
Заводът ще започне производството на батерии по-късно тази година с първоначален капацитет от 13 GWh. До 2030 г. той ще достигне около 40 GWh , което ще е достатъчно за производство на батерии за около 500 000 автомобила.
Заводът се простира върху 60 000 кв. м производствена площ, в него до края на десетилетието ще бъдат отворени до 2000 работни места.
Тайванската ProLogium и китайската Envision обявиха намеренията си да построят свои заводи в района на Дюнкерк, а Renault се съюзи с местния стартъп Verkor за завод в същия регион, който да доставя батерии за Alpine.
Европа е силно зависима от доставката на батерии от Азия, затова различните държави и ЕС предлагат субсидии, за да се подкрепи преходът към електрическа мобилност. Това стана още по-належащо, след като миналата година САЩ обяви т. нар. Inflation Reduction Act за $430 млрд., който ще дава сериозни субсидии за намаляване на вредните емисии и подпомагане на родното производство на електромобили и батерии.
Френският президент Еманюел Макрон, който лично лобира за тайванския завод в Дюнкерк, е поставил цел пред правителство и производители за 2 млн. електромобила местно производство до 2030 г.