С помням си каква критика, дори откровен хейт се изсипваше по адрес на всички японски марки, начело са Toyota, а причина бе, че не прегърнаха електрическата мобилност и не заложиха всичко на нея. Индустрията в Страната на изгряващото слънце дори е заплашвала правителството да не предприема драстични мерки в тази посока, а тази новина буквално разбуни допълнително кошера.
От днешна гледна точка обаче изглежда, че японците са били прави да не залагат всичко на тока, макар и далеч да не са се отказали от електрическата мобилност, дори напротив, просто подходът им е много по-умерен. Докато в това време различни концерни удариха спирачките на своите първоначално супер амбициозни планове за електрическото бъдеще.
Последното такова признание направи Mercedes миналата седмица, когато каза, че продължава да развива ДВГ, новото поколение на което ще се появи през 2027 г. „и ще ни вкара дълбоко в следващото десетилетие”.
Стигна се дотам, че и един от китайските иноватори, HiPhi, спря производството на шест месеца заради слабо търсене, но в този случай е съмнително, че то въобще ще бъде възобновено.
В Япония нямат проблеми със стратегиите. Не се вълнуват от мнението на критици и анализатори, които многократно ги обвиняваха, че не искат да прегърнат електрическото бъдеще. Сега анализ на Bloomberg разкрива, че японската индустрия е имала предчувствието, че ще се стигне до този спад в търсенето на електромобили, но въпреки това продължават спрямо своите планове електрификация на гамите си.
„Клиентът решава скоростта на електрификация”, казва Стефен Ма, главен финансов директор на Nissan Motor. „Електрификацията не е линеен ръст, права линия. Тя ще се качва и спада. Но в дългосрочен план ще расте.”
Макар в началото Nissan да не заложи „всичко или нищо” на тока, това далеч не означава, че компанията е загубила фокус от електрическото бъдеще. Макар Nissan да са фокусира върху клиентските предпочитания, плановете за електрическото бъдеще продължават. Те бяха поставени с обвения през 2021 г. 5-годишен план на стойност $13,2 млрд.
И те не са сами в дългата игра. Колегата му от Honda, Еиджи Фуджимура, казва, че макар да са предвидили евентуален спад в търсенето на EV, марката ще продължи напред със своите планове за въвеждане на електромобили на пазара.
Томоаки Емоки, вицепрезидент на Subaru, твърди, че в тяхната стратегия е било предвидено плато на ръста на търсене на EV, когато обвиха своя план за електрификация на стойност $9,9 млрд.
В същото време Toyota не сваля очи от хибридите, като през 2025 г. трябва да достави около 5 млн. коли с бензинов мотор и батерия. Но финансовият им директор Йоичи Миязаки казва, че компанията ще продължи да инвестира в EV, като стратегията остава непроменена: пълна гама от BEV, HEV, PHEV и водородни решения за задвижване