К ое е първо: електромобилът или зарядната мрежа? Отговорът тук, за разлика от оригиналния философски въпрос, е много лесен. Първи се появи електромобилът, но за масовото му разгръщане е необходима много добре развита зарядна мрежа.
В България, противно на ширещото се мнение, зарядната мрежа е доста добре развита, в това две мнения няма. А предстои тя да се съфинансира с европейски средства по програма „Транспортна свързаност“. Преди дни министерство на транспорта отвори първата процедура.
Общият предвиден ресурс по нея възлиза на 42,4 млн. лева, но първата процедура е в размер на 10 млн.
И ето най-интересното. Преди две години ЕС гласува, че по основните магистрали в Съюза трябва да се развие DC зарядна мрежа. Затова е въпросните 10 млн. ще бъдат предназначени за изграждане на бързи зарядни станции за електромобили по трансевропейската транспортна мрежа, т. нар. TEN-T. Зарядните станции трябва да са минимум с 2 зарядни точки с изходна мощност 150 kW. На такива станции повечето днешни електромобили могат да заредят батерията си до 80% за грубо 20-ина минути.
Изискванията предвиждат и зарядни станции за товарни автомобили по същата TEN-T мрежа, които трябва да са с минимална мощност 2800 kW и поне 2 зарядни точки с изходяща мощност от 350 kW.