Щ е го напишем за стотен път вероятно, но спадът в търсенето на електромобили в Европа е стряскащ, той е една от причините за „перфектната буря“, пред която е изправена цялата европейска автомобилна индустрия. Причина, защото тя плануваше много по-голямо търсене, голяма част от компаниите дори обявиха преход само на ток до края на десетилетието, но реалностите са други и сега компаниите преосмислят стратегиите си.
В България ситуацията изглежда по-различна от общата картинка, поне като процентно измерение. И правим уговорката, че данните са до март 2024 г., вероятно моментната картинка би била по-различна. Но ето какво показват данните на Индустриален клъстер „Електромобили“, обобщени от НОВА.
Те разглеждат периода между октомври 2023 и март 2024 г. За това време у нас са били регистрирани към 3600 нови електромобила, което, макар и по-малък прямо предходния отчетен период, все пак си е ръст от 26,6% на регистрациите на нови EV. Процентът изглежда впечатляващ, но нека имаме предвид, че говорим за общо 13 500 електромобила от общо 3 млн. леки коли у нас.
На този фон доста добре се развива и зарядната мрежа, с която е свързан големият страх на много шофьори, заради който те отричат електрическата мобилност. Но и друг път сме го казвали: в България има много добре развита мрежа от зарядни станции на фона на броя електромобили в страната.
За същия отчетен период от 6 месеца (между октомври 2023 и март 2024 г.) зарядните станции в България са се увеличили с 23% до 1760. Още по-голям е ръстът на зарядните локации – 34%, като в момента на 1250 места в страната ни има станции, на които може да заредите електрическия си автомобил. Това показва завишен интерес към тази услуга, инвестиция и бизнес решение. Всяка пета станция е бързозарядна, това също е от особено значение.