Bosch предупреждава производителите да не залагат само на батериите

Настоящата енергийна криза показа, че зависимостта от един доставчик е особено опасна, затова автомобилните производители трябва да имат едно на ум

Пламен Георгиев,
Peugeot батерии

Peugeot

Е нергийната криза в Европа дава трудни (и много скъпи) уроци на политици и бизнесмени. Маркус Хейн, ръководещ услугите за мобилност на Robert Bosch, смята, че същата тази криза може да е като обеца на ухото за автомобилните производители, които залагат всичко (all in) на електрическата мобилност, като така остават без алтернатива.

В момента виждаме последиците от недостига на газ в Германия и Европа, защото имахме прекалено малко алтернативи,” коментира ХЕйн пред Stuttgarter Zeitung, цитиран от Auto News. „Трябва да използваме това, за да се запитаме, какво можем да направим, ако един ден батериите станат прекалено малко.”

В такъв случай, казва той, “всички биха се радвали да имат алтернатива на батериите. Но такава ще съществува само ако се подготвим навреме”.

Алтернативите на батерии, които си струва да бъдат обмислени, са горивните клетки, които използват водород и кислород, за да захранват електромоторите. Инфраструктурата, която се разработва за тежкотоварните камиони, е добре пригодена да формира „гръбнака за зареждане на леките автомобил”.

Bosch ще инвестира над $200 млн. за производство на горивни клетки в САЩ, разширявайки съществуващия си завод в Южна Каролина, където през 2026 г. ще стартира това производство.

Батериите са основното перо за формиране цената на електромобилите. До скоро подобряването на технологията обикновено водеше до повишаване на ефикасността. Но тази траектория променя посоката си, тъй като цените на суровините скочиха драстично, което едва ли ще помогне скоро на производителите да постигнат същия марж на печалбата, какъвто имат с конвенционалните автомобили.

батерии горивни клетки водород Bosch