Защо продажбите на нови автомобили в ЕС намаляват?

Асоциацията на европейските производители иска помощ от политиците

Валентин Маринов,
Париж коли

iStock

П овишаването на цените на стоките и услугите в България и в другите страни от Европейския съюз не подминава и автомобилите. Поскъпнаха (и продължават) както новите, така и колите втора употреба, което е логично следствие и от недостига на нови коли. Ефектът на доминото.

Вероятно все повече хора се питат кога е правилният момент да си купят автомобил на разумна цена, пише БТА в анализ.

Производителите продължават да изпитват затруднения поради недостига на полупроводници и на други компоненти, тъй като веригите на доставки все още не са възстановени напълно от ограниченията, дошли още в началото на пандемията.

А на предплатилите новата си кола се налага да чакат понякога месеци и до две години, за да им я доставят.

Спад на пазара на автомобили от началото на годината

Пазарът на автомобили в Европейския съюз е на път да си свие през тази година, обяви наскоро Асоциацията на европейските автомобилни производители (ACEA). Тя предвижда, че продажбите ще намалеят с 1 процент до 9,6 милиона коли, ревизирайки надолу първоначалната си прогноза за връщане на автомобилния пазар в Евросъюза към растеж.

През първите 9 месеца на година продажбите в ЕС намаляват с 9,9 процента до над 6,78 милиона, въпреки позитивните резултати през последните два месеца на този период.

Сравнено с данните за 2019 г., които отразяват състоянието на пазара преди пандемията, това означава, че само за 3 години продажбите на автомобили спадат с 26 процента на годишна основа", се казва в съобщение на ACEA.

Продажбите на нови автомобили в ЕС през септември

На този фон продажбите на нови автомобили в страните от Европейския съюз се увеличават през септември за втори пореден месец. Броят на новите леки коли нараства през миналия месец с 9,6 процента на годишна база, след като през август се повиши с 4,4 на сто.

ACEA обаче уточнява, че годишният ръст на продажби на нови автомобили до голяма степен се формира благодарение на сравнението със септември 2021 г., когато недостигът на полупроводници ограничи производството.

В Германия е отчетен ръст на продажбите на нови леки коли от 14,1 процента през септември спрямо същия месец на миналата година, а в Испания - с 12,7 на сто. Във Франция (5,5 процента) и Италия (5,4 на сто) обаче увеличението им е по-скромно, отбелязва ДПА.

Продажбите в България се увеличават през 2022 г.

В България през септември са регистрирани 2117 нови коли, което е увеличение от цели 46,4 процента в сравнение с 1446-те автомобила през същия месец на миналата година, сочат данните на ACEA.

Ако бъде разгледан периодът януари-септември 2022 г., в България също са регистрирани повече нови автомобили (21 975) в сравнение с миналата година (19 040).

Броят на новорегистрираните нови коли обаче намалява през миналия месец (2117) в сравнение с юни (2918), юли (2739) и август (2480) тази година.

Проблеми създават напрежение в автомобилния сектор

Увеличаващите се енергийни цени и нарастващите производствени разходи оказват натиск върху целия автомобилен сектор. Високите нива на инфлация, страховете от ръста на цените на енергоносителите и тяхната доставка, в комбинация с понижаващата се покупателна способност на европейците, създават напрежение по цялата верига на индустрията - от големите автомобилни производители, през малките и средни компании до дистрибуторите на коли и фирмите за сервизно обслужване.

Излизането на Великобритания от ЕС, пандемията, проблемите с доставките на полупроводници и войната в Украйна удариха автомобилния сектор, допълва АСЕА. В края на миналата седмица тя обяви, че е необходима политическа подкрепа за автомобилостроителната индустрия в Евросъюза, за да остане тя конкурентноспособна на фона на енергийната криза.

Вчера френският президент Еманюел Макрон обяви, че Франция иска да подкрепи европейските марки, като за целта търси помощ от германския канцлер Олаф Шолц.

ACEA отчита, че автомобилният сектор оценява последните политически инициативи на национално (в отделните страни от ЕС - бел. ред.) и на общоевропейско равнище, но отбелязва, че спешно е необходимо да бъдат взети определени решения.

"Това включва постигането на по-голяма устойчивост на веригите за доставки в Европа, въвеждането на европейския Акт за критично важните суровини, който ще гарантира стратегически достъп на автомобилния сектор до суровините, които са необходими за производството на електрически превозни средства, както и ускорено въвеждане на зарядна инфраструктура за електромобили", казва Оливер Ципсе, президент на ACEA и главен изпълнителен директор на BMW.

Значението на автомобилния сектор за икономиката на ЕС

"Автомобилният сектор и съпътстващите го отрасли са гръбнакът на европейската икономика", отбелязва АСЕА. По нейни данни 13 милиона европейци работят директно в автомобилната индустрия или индиректно за нея, което се равнява на 7 процента от всички работни места в ЕС.

Производството, продажбите и сервизното обслужване на моторни превозни средства, както и другите дейности, свързани с тях, генерират данъци в размер на 374,6 милиарда евро за бюджетите на страните, които представляват ключови европейски пазари.

Автомобилната индустрия създава търговски излишък за ЕС в размер на 79,5 милиарда евро. Оборотът, който тя генерира, представлява над 8 процента от брутния вътрешен продукт (БВП) на Съюза, твърди организацията.

Инвестирайки по 58,8 милиарда евро годишно в научноизследователска и развойна дейност, автомобилният сектор е най-големият частен инвеститор в иновации в Европа. Той осигурява 32 процента от всички средствата, които са вложени в развитието на иновациите в ЕС.

АСЕА Европа продажби нови коли продажби на автомобили продажби