Е дна от основните теми в автомобилния свят през 2024 г. беше за спадащия интерес към електрическите коли. Те все още отчитат ръст, но темпото загуби инерция и продажбите станаха много неравномерни.
Докато в някои страни, например Китай, бележат рекорден ръст, в Германия и Франция дори записват спад. Много производители обявиха отлагане на плановете си за пълна електрификация, започна и преразглеждане на забраните за ДВГ.
Сега очакванията се насочват към предстоящата 2025 г. Какво ще ни предложи тя в сферата на автомобилите?
Според прогноза на S&P Global Mobility, пазарът на електромобили ще скочи с 30% през 2025 г., съобщава CarScoops. Това ще означава продадени 15,1 млн. броя или 16,7% от целия пазар.
Проучването потвърждава оформилата се през 2024 г. тенденция – продажбите ще са силно различни според региона. Ключови за тяхното реализиране ще са множество фактори, включително правителствената политика, тарифи, субсидии, състоянието на инфраструктурата за зареждане.
Анализаторите очакват, че Европа ще започне да възстановява резултатите и ще запише 43,4% ръст на EV продажбите. В САЩ увеличението ще е с 36%. В Китай ръстът ще е по-скромен – 19,7%, но пък пазарът е по-голям и въпреки това прогнозите на Financial Times са, че догодина EV може да изпреварят ДВГ по продажби там. Ако това се случи, ще е факт, който става реалност 10 години по-рано от очакваното.
Междувременно ще продължи и преосмислянето на сроковете за EV прехода. В ЕС вече започна нов опит на индустрията и някои политици да променят графика, възползвайки се от новия състав на ЕК. Той обаче бързо обяви, че не предвижда отмяна или отлагане на срока през 2035 г., но може да разглежда стъпките до тази дата.
Във Великобритания преговорите започнаха по-рано този месец. Те ще продължат и през януари, като наскоро правителството покани производителите да дадат своите предложения. И тук темата е не толкова промяна на крайния срок, а модификация на краткосрочните цели до достигането му.
Сроковете ще са голяма тема и в САЩ. Очаква се новият американски президент Доналд Тръмп да направи промени в стратегията на страната. Още по време на предизборната кампания той заяви, че на американците трябва да е позволено да карат каквото искат.
Друга голяма тема в бранша е цените на автомобилите. EV традиционно са по-скъпи от сходен модел с ДВГ или дори хибрид. Това ги прави по-непривлекателни за масовия купувач. Същевременно квотите за емисиите, които ще влязат в сила в ЕС от 2025 г., изискват делът на EV да се увеличава. Тенденцията вече е видима – моделите с ДВГ поскъпват, за да компенсират поевтиняването на EV и да мотивират повече хора да минат към тях. Ерата на евтините коли приключи. Поне, ако китайската инвазия не се реализира според първоначалните очаквания, а тя вече среща съпротива чрез тарифите.
Друго предизвикателство ще са технологиите. Всички очакват EV да поевтинеят, когато дойде новото поколение батерии. Няколко компании вече обявиха, че през 2025 г. ще започнат тестове и тестово производство на твърдотелни батерии. А именно те трябва да бъдат решението на много проблеми. Но не се очаква нито една от тях да е готова с разработката до степен да започне масово производство в рамките на 2025 г.
Но пък технологиите ще се развиват все по-бързо в други сфери. Автономията ще напредне осезаемо, както и използването на изкуствен интелект за най-различни аспекти от разработката, производството и използването на автомобилите.