А нализаторите на S&P Global Mobility изчисляват, че през 2002 и 2023 г. ще бъдат произведени с по 2,6 млн. автомобила годишно по-малко заради войната в Украйна. Това може да намали световното производство до 81,6 млн. тази година и 885, млн. през 2023 г.
Най-силно ще пострадат производителите в Европа. S&P Global Mobility очаква производството да падне с 1,7 млн. тази година на континента. Малко под 1 млн. ще дойдат от загубеното търсене в Русия и Украйна, докато остатъкът ще дойде в следствие на влошаващата се ситуация с недостига на полупроводници и загубата на украинските доставки на кабели и други компоненти.
Потенциалната загуба на руски паладий може да се окаже най-големият проблем на индустрията. Русия произвежда 40% от световния минен добив на паладий, две трети от който се използва в автомобилите, в частност като активният елемент в катализаторите.
Производството на леки автомобили в Северна Америка се очаква да спадне с 480 000 през 2002 г. и 550 0000 през 2023 г. Към проблемите във веригите на доставки тук се добавят и проблемите на пазара на труда.
Прогнозите на S&P Global Mobility предвиждат до 2030 г. в света да бъдат произведени 25 млн. леки автомобили по-малко.
Най-лошият сценарии на прогнозите ни показва намаление на световното производство с по 4 млн. коли тази и следващата година,” коментира изпълнителният директор на S&P Global Mobility.
Става ясно, че кабелните снопове, произвеждани в Украйна преди инвазията на Русия, са били достатъчни за между 500 000 и 1 000 000 коли. Предполага се, че ще са необходимо между 3 до 10 месеца производството на това окабеляване да бъде преместено.