Ч есто сред автомобилните групи се споделят сравнителни кадри на еволюцията на различни модели. Общото винаги е, че всеки нов модел расте и става все по-голям от предишния.
Освен това и вкусът на масовия клиент също ще промени с времето. Днес големите SUV-ове са от най-популярните модели на пазара, като те също растат постоянно. И това вече създава физически проблем в Европа, съобщава CarScoops.
Оказва се, че новите лични автомобили в Европа стават средно с по 1 см по-широки на всеки две години. Според проучване на организацията Transport & Environment (T&E) средната ширина на новите автомобили в Европейския съюз вече е над 180 см. Тя расте с по 0,5 см всяка година от 2001 г. насам.
„Това може да не звучи като много, но реалността е, че ако няма реформа на регулациите, много SUV-ове и пикапи ще станат широки колкото камионите и автобусите“, казва Джеймс Никс, автор на проучването.
Максималната разрешена ширина на превозните средства в ЕС е 255 см. Така че на хартия все още има много време преди SUV-овете да се доближат до границата.
В реалността обаче това не е така. Проучването открива още, че повечето паркоместа в Европа са предвидени за автомобили с ширина до 180 см. Това означава, че около половината от новите коли на пазара в момента не могат да се сместят в паркоместата.
Това е особен проблем при паркиране на улица. Европа е характерна със своите малки улици и паркирането и манервирането с подобни автомобили става все по-трудно.
T&E да за пример сравнително стандартна европейска улица с ширина 730 см. На нея има място за паркиране на два автомобила с ширина 180 см. и спокойно преминаване на автомобил със същата ширина и остават 130 см. място за велосипедист. Ако обаче сменим автомобилите с три SUV-а по 200 см, тогава за велосипедиста остават 70 см, което не е безопасно.
T&E също така проверява средната ширина на 11 от най-популярните SUV-а на пазара. Сред тях са BMW X5, X6, X7, XM, Mercedes-Benz GLS, Volkswagen Touareg, Range Rover, Volvo EX90, Audi Q8, Land Rover Defender, Porsche Cayenne, Kia EV9. Най-тесен е EV9 с 1980 мм ширина, а най-широк – Range Rover – 2047 мм.
Според организацията е нужно регулаторите да се намесят и да въведат регулация за максимална ширина на автомобилите преди да е твърде късно. Освен запълване на улиците, увеличаващата се ширина е опасна и за безопасността на пешеходци и велосипедисти. Проучване на Vias Institute за периода 2017 г. до 2021 г. открива, че увеличаването на височината на предния капак на превозното средство с 10 см. вдига риска от фатален край при сблъсък с пешеходец или велосипедист с 30%.
Призивите на организациите са чути. Европейският парламент и Европейският съвет планират да адресират казуса в близките седмици. Отделно държави и кметства по региони също обмислят местни мерки. Париж и Лион обсъждат дали да не въведат по-високи такси за паркиране на по-големи и тежки превозни средства.