Споко, ДВГ ще остане (май) в продажба и след 2035 г.

Намесени ли са политици, нищо сигурно няма, дори и в смъртта на ДВГ-то. Идват първите сигнали, че в ЕС се обмисля плъг-ин хибридите да се продават и след широко прокламираната смърт на двигателя с вътрешно горене през 2035 г.

Пламен Георгиев,
Kia Sportage PHEV

, Kia

Kia Sportage PHEV

С лед като Европейската комисия стартира стратегическия диалог за бъдещето на автомобилната индустрия в края на януари, сега идват първите сигнали, че лобистите от автомобилната индустрия могат да успеят в борбата си срещу санкциите на ЕС за CO2 и дори да отменят забраната от 2035 г. за двигатели с вътрешно горене.

За първи път представителите на ЕС не изключиха възможността продажбата на плъг-ин хибриди да продължи и след 2035 г., пише германското издание Der Spiegel, позовавайки се на преговарящи от двете страни. Комисията косвено потвърждава това в наскоро публикуван стратегически документ на ЕС. В него се казва, че трябва да се „проучат възможните решения, за да се гарантира, че нашата индустрия ще остане конкурентоспособна, без да намалява общата амбиция на целите за 2025 г.“

В допълнение, „постигането на целта за климатична неутралност за автомобилите до 2035 г. ще изисква технологично неутрален подход, в който е-горивата ще играят роля чрез целенасочено изменение на регламента като част от планирания преглед.“

В стратегическия диалог на ЕС за бъдещето на европейската автомобилна индустрия председателят на Комисията Урсула фон дер Лайен обяви след среща с представители на автомобилни производители и доставчици, че ще действа бързо – комисарят по транспорта Апостолос Цицикостас получи задачата да изготви план за действие за сектора и да го представи на 5 март.

Зад кулисите, разбира се, преговорите продължават да влияят на този план за действие. За статията си Der Spiegel разговаря с Екарт фон Клаеден, главен лобист в Mercedes-Benz, наред с други, който подкрепя пътят да се определя „от пазара“ в бъдеще, „а не от санкции“. Mercedes се ангажира с декарбонизацията и не иска да се „връща в миналото“.

„Регулацията трябва да бъде постоянно отворена за технологиите по такъв начин, че да продължи да дава възможност за разрешаване на щадящи климата продукти като plug-in хибриди и т. нар. range extenders“, цитира лобистът на Mercedes.

Това вече може да е постигнато на неформално ниво. Der Spiegel дава обяснение по темата с изречение от въпросния стратегически документ: „Като част от диалога ще намерим незабавни решения, за да гарантираме способността на индустрията да инвестира, като проучим възможните да сме гъвкави.“

Засега е обещан само преглед на възможните гъвкави решения, но предвид строгите процедури на политиката на ЕС е ясно какъв потенциал предлага това изречение. В края на краищата всичко е възможно по време на настоящия преглед – от липса на промяна през решение до леки корекции и чак до изоставянето на някои цели.

В края на краищата е вероятно плъг-ин хибридите и двигателите за удължаване на пробега да бъдат разрешени за продажби след 2035 г.

Една от ключовите точки в „Зелената сделка“ на Урсула фон дер Лайен беше, че от 2035 г. нататък могат да се регистрират само нови автомобили, които не отделят локални CO2 емисии, така че транспортният сектор да може да изиграе своята роля в превръщането на ЕС в климатично неутрален до 2050 г.

Източник на статията: electrive.com

PHEV ДВГ Европейски съюз Европейска комисия смърт на ДВГ 2035 година