Споделена собственост или под наем: Младите променят концепцията за притежание на кола

Вече дори учени започват да изследват новите идеи

Мартин Дешев,
дилър дилърство паркинг

iStock

К онцепцията за „притежаване“ на автомобил, включваща заем, застраховка и дългосрочен ангажимент, бързо се разсейва сред по-младите поколения. Изправени пред нарастващите разходи за живот, ескалиращите застрахователни премии и по-големия акцент върху устойчивостта, младите шофьори са начело на тиха революция, която предпочита достъпа пред пълното притежание, отбелязва Auto Express. Автомобилът се развива от ценен личен актив в споделена услуга, управлявана чрез дигитални платформи.

Тази промяна оказва дълбоко влияние върху автомобилния пазар, като услуги като краткосрочни наеми и модели за съвместно споделяне на автомобили се превръщат в новата норма. В Обединеното кралство се провеждат експерименти, целящи да проверят доколко дълбоко този общностен подход може да се интегрира в ежедневието, сигнализирайки за бъдеще, в което разликата между частни и публично достъпни превозни средства е все по-размита.

Проучване на Университета в Лийдс, наречено „Кола, когато ни е нужна“, изследва алтернативи на традиционното притежание на автомобили, базирани на споделяне на автомобили и отдаване под наем, тъй като много млади хора преосмислят разходите и неудобствата, свързани с поддържането на превозно средство.

Проектът има за цел да привлече 30-50 домакинства за триседмичен пробен период през ноември. Участниците ще получат до 200 паунда компенсация. Тестват се два различни модела. В единия домакинство предлага собствения си автомобил в споделена платформа, в която други могат да резервират ползването му.

В другия домакинствата се регистрират за кола под наем с предварително определен брой дни за ползване в седмицата. Целта е да се види как хората се адаптират към живота без постоянен достъп до собствено превозно средство, като същевременно запазват част от гъвкавостта, която предлагат автомобилите.

Според ръководителя на проекта Грег Марсдън, много хора казват, че не харесват бъркотията и задръстванията, които много автомобили създават – улици, претъпкани с паркирани коли, екологични проблеми, разходи за поддръжка, застраховки, амортизация. В същото време все още има силно желание за кола, когато е необходима – независимо дали за поръчки, пътувания или определени пътувания, където общественият транспорт или други опции не са достатъчни. Това, което този експеримент се опитва да прецени, е дали хората могат да се чувстват комфортно да заменят постоянното си притежание на колата с достъп, когато е необходимо.

Това, което прави това особено интересно, е поколенческото измерение. По-младите шофьори все по-често гледат на автомобилите не толкова като символ на статус или независимост, колкото като на помощно средство за случайни нужди. Притежанието, заедно с всички скрити разходи за поддръжка, ремонти, застраховки и понякога паркиране, изглежда по-малко привлекателно на фона на изменението на климата, градските задръствания, нарастващите разходи и по-добрите алтернативи.

За мнозина, ако един автомобил се използва само спорадично, плащането на пълните разходи за собственост не си струва. Моделите за споделено ползване или наемане обещават да намалят разходите, неудобствата и дори да освободят място в пренаселените квартали. Изследването в Лийдс дава възможност на хората да изпробват различни модели в реалния живот – като видят какви компромиси приемат и какви бариери (психологически, логистични или социални) остават.

В крайна сметка, този проект може да отбележи повече от академично упражнение. Ако моделите за споделени или наети автомобили се окажат приемливи и удобни, особено за по-младите хора, може да сме свидетели на преминаване от частна собственост на колите към споделена. Това ще има последици за производителите на автомобили, застрахователите, градските плановици и околната среда.

споделено ползване нови коли автомобили коли