М инаха повече от три години, след като дизайнът на BMW стана доста авангарден, дори противоречив, тема, която предизвика изключително много негативни коментари сред феновете. Фелипе Муноз от JATO Dynamics прави анализ за Motor1.com как този дизайн се отразява на продажбите. Ще се изненадате ли?
Започва се през юни 2020 г., когато дебютира второто поколение на Серия 4. Тогава се появиха и тези огромни „бъбреци”, които (не без основание) си спечелиха и нарицателно двоен ковчег. Коментарите бяха предимно критични.
Моделът дойде няколко месеца, след като през 2019 г. видяхме BMW Concept 4 на изложението във Франкфурт, носейки над 80% от дизайна на концепцията.
Ако базираме предположението си само на преобладаващото мнение за този дизайн, то лесно би се предположило, че Серия 4 е провал. Дали?
Не, цифрите показват точно обратното. През миналата година BMW е продал 146 200 бройки от „четворката” на пазарите по света. Като се съберат продажбите на купето, кабриолета, 4-вратия Gran Coupe и електрическия i4, настоящата 4 Series отчете 87% ръст на продажбите на годишна база спрямо 2021 г. Реално, това е шестият най-продаван модел на баварците.
Критиката на спря дизайнерите на BMW да покажат още по-поляризиращ модел. Той дойде през ноември 2020 г. с BMW iX. Голямата радиаторна решетка на 4 Series разтърси онлайн форумите, но първият електрически SUV на BMW буквално внесе дигитален хаос.
Но докато критиките по адрес на iX буквално заливаше мрежата, същото се случваше с клиентските пари, изливащи се в сметките на BMW. iX стана най-продаваният голям електрически SUV през 2022 г., побеждавайки E-Tron (сега Q8 E-Tron), нареждайки се сред най-продаваните класически големи SUV.
Но не всичко върви по мед и масло. Докато Серия 4 и iX са новаци в гамата на BMW, то Серия 7 е друга бира. „Седмицата4 бе показана през април 2022 г., без обаче да се съобрази с това, че купувачите в този сегмент са предимно консервативни.
BMW обаче предложи дизайн, който мнозина определиха за поляризиращ. Целта на този ход бе Серия 7 да изпъкна и да поеме лидерството в сегмента, но този ход не донесе търсения ефект. След една година на пазара, Серия 7 продължава да изостава от S-Class на пазарите в Европа, САЩ и Китай. С много. Към септември са продадени само 3700 бройки в Европа, докато S-класата е реализирана в тираж от 10 300. Две към едно в полза на S-Class са продажбите в САЩ. В Китай е дори по-тежко: над 3 към 1 в полза на Merc. Същото е и при i7 срещу EQS.
Накрая идва и XM, появил се през септември 2022 г. И отново критики, като този път не само по адрес на дизайна, а и за размерите и теглото му, макар баварците да го определят като върховна машина за управление. Но нищо от тези критики не можа да спре клиентите, които за седем месеца купиха 4800 бройки от ХМ по света. Той е петият най-продаван М-модел в Европа и САЩ. Но по-важното, ХМ изпреварва Lamborghini Urus по продажби до края на септември.