Г рупата Berlin Autofrei е подела гражданска петиция, чиято цел е да се забрани влизането на автомобили в голяма част от Берлин. До момента под нея са се подписали над 50 000 жители на града, съобщава The Guardian.
Петицията иска забрана за влизане на автомобили в зона с площ от 88 кв. км в централната част на Берлин, заобиколена от трамвайната линия “S-Bahn ring”. Тази площ е около 33% по-голяма от площта на Манхатън, като така би се превърнала в най-голямото населено място в света без автомобили.
Както може да се очаква, предложението за забрана на движение на частни превозни средства е водено от екологични причини. Но не само. Притесненията са свързани и с влиянието, което автомобилите оставят върху града. Какво значи това? Местната управа на града достига до заключението, че през 2014 г. над 58% от трафик пространството в града е предназначено за автомобили, но те участват в само 1/3 от всички пътувания на жителите на града. В рамките на „S-Bahn ring” този процент спада до само 17. В същата зона 18% от пътуванията се осъществяват с велосипеди.
Как ще ги стигнем: драстични мерки в Букурещ в битката с мръсния въздух
Дори когато не са в движение, паркираните автомобили се нуждаят от 17 кв. км място в града. Автомобилите застрашават много пешеходците и велосипедистите, на които се падат ¾ от смъртните случаи при пътно-транспортни произшествия.
Групата е съгласна, че във въпросната част от града трябва да влизат определени превозни средства. Става въпрос за хора, които зависят от автомобила за извършване на своите професионални задължения или хора с физически проблеми, затрудняващи придвижването им. Естествено службите за бърза помощ също не биха попаднали под евентуалната забрана. В предложението е записано изключение от 12 пътувания с кола годишно в рамките на града, за може да се покриват различни нужди, например смяна на местоживеене и свързаното с нея пренасяне на багаж.
Чехия срещу „зелените фанатици” и забраната на ДВГ
Макар исторически кампаниите против автомобилите да са с много ограничен успех в Европа, Berlin Autofrei може обърне тенденцията. Кампанията използва специална форма на пряка демокрация, позволена от германската конституция.
До момента предложението е преминало само първото от трите препятствия по пътя да се превърне в закон. Кампанията е събрала над 50 00 подписа, с 30 000 повече от необходимото, за да се пристъпи към втората стъпка в процеса. Тя ще изисква от инициативния комитет да събере за своята кауза 170 000 подписа. Ако след това правителството откаже да приложи закона, въпросът ще бъде поставен за обществено гласуване.
Макар да няма нищо сигурно в този процес, от Berlin Autofrei са уверени, че тяхната петиция ще успее, тъй като използват същия механизъм, който позволи на жителите на Берлин да отчуждят хиляди къщи от най-големите собственици на жилищни имоти в града.
Има и друга причина за тази увереност. Наскоро федералното правителство е провело проучване, в което 91% от респондентите са заявили, че биха били по-щастливи без автомобил, заявява говорителят на Berlin Autofrei.
Niva Travel в Япония е със 132% по-скъпа от Русия