От една порода: Феновете на ръчните предавки купуват предимно тези коли

Ръчки ще има, стига да знаем къде да ги търсим

Мартин Дешев,
VW Golf GTI ръчна скоростна кутия

Volkswagen

В ъпреки че през последните години нивото на технологии в автомобилите расте постоянно и те стават все по-дигитални, много от феновете държат на класическото. Особено когато става дума за запазване на ръчната смяна на предавките.

Днес се продават много по-малко коли с „ръчка“, отколкото преди години. Обикновено това са два вида автомобили – от базов клас, където се цели най-ниска цена или пък спортни модели, където се търси удоволствие. От Motor1 са събрали информация от множество от водещите производители на автомобили за това колко коли с ръчни предавки са продали в САЩ през цялата 2023 г.

Оказва се, че в някои случаи делът им е дори над 50%. А в други случаи е под 10%. Трети пък не казват поради свои си причини.

Най-големи фенове на ръчката се оказват клиентите на Subaru. И по-конкретно на моделите BRZ и WRX. През 2023 г. съответно 79% и 74% от новите продадени бройки от тези два модела са били с ръчна кутия.

Трета по популярност е Mazda MX-5 Miata. 60% от продадените от нея бройки са с ръчни предавки. Следва потенциална изненада. С 51% „ръчки“ е двувратата версия на Mini John Cooper Works.

В класацията попада още BMW M2 с 50% ръчни предавки и Cadillac CT4-V Blackwing и CT5-V Blackwing всеки с по почти 50%. Това са и последните два модела на Cadillac с ръчна кутия, така че ще са важни за колекционерите.

Интерес към ръчките има и от феновете на Volkswagen Golf GTI с 50% поръчки за ръчката. Golf R е с 40% дял на механичните предавки, както и Jetta GLI.

При Toyota очаквано най-много ръчки има при GR86 – 48%, следвана от GR Supra – 43%. Сред по-заможните почитатели на ръчката са тези на Porsche, като 40% от моделите на 718 и 911, които предлагат тази трансмисия, са били поръчани с нея. Конкретно GT3 е особено търсен с такава кутия.

Изненадващо други два модела, които са популярни сред феновете на по-достъпните модели със спортен дух, отчитат доста по-ниски продажби на ръчните си версии. Hyundai Elantra Nс механична кутия например генерира само 25% от продажбите на модела. А при Honda Civic те са едва 7%. Доста малко са и при Acura Integra – 22%.

Тенденциите са няколко. Ръчните предавки остават предпочитани за спортните коли и то тези с подчертан акцент над шофирането и насочени към конкретна аудитория. А тя е най-запалените шофьори, предимно от по-зряла възраст и при модели, които с времето са си изградили име, че предлагат такава трансмисия. Така че коли с ръчни предавки ще продължат да се предлагат на пазара, но именно той диктува и кои точно производители да им обърнат по-голямо внимание и кои могат да си спестят този разход.

коли автомобили ръчна скоростна кутия механична трансмисия