Китай бързо намери как да заобиколи EV тарифите на ЕС

Гответе се за много хибриди

Мартин Дешев,
BYD Гърция

BYD

Н яма и два месеца от влизането в сила на допълнителните тарифи на Европейския съюз за вносните китайски електромобили и вече е намерен начин те да бъдат заобиколени, съобщава Electrek. Още преди въвеждането на тарифите имаше критики, че са прибързани и изглежда, че действително е имало резон в тях.

Според тарифите, вносните китайски EV-та могат да се обложат с до 45,3% допълнителна такса. Идеята – да се защити европейското производство от китайската инвазия, тъй като има подозрения, че външните компании се възползват неправомерни държавни субсидии.

Но в тарифите има вратичка. А именно, че те са само за изцяло електрически коли. Хибридите не попадат в обхвата на ограниченията. А хибридите могат да са много и разнообразни по конфигурация.

Съответно много китайски производители вече са започнали да изменят плановете си и да се концентрират върху хибридни предложения за европейския пазар. Това е от полза за компаниите и по друга линия – интересът към EV е в застой в момента заради изоставането на развитието на инфраструктурата и спрените стимули за купуването им.

„Увеличаването на производството на хибриди от китайските компании е стъпка за заобикалянето на тарифите на ЕС. Износът на хибриди от Китай се очаква да се увеличи с 20% само тази година и още повече през следващата година“, казва анализаторът на Counterpoint Research Муртуза Али пред Reuters.

Според данни на Китайската асоциация на производителите на автомобили през третото тримесечие 18% от всички китайски коли продадени в Европа са били хибриди. Доставките на EV спадат с 58%. Тенденцията тепърва започва и очакванията са интересът към хибриди, включително китайски, да продължи да расте.

Разбира се, ЕС може да отговори като добави тарифи и за китайските хибриди. Само че сега ситуацията е по-различна. Тарифите бяха въведени от стария състав на Европейската комисия и видимо се бързаше това да се случи преди тя да отстъпи на новия екип. И макар лидерът да е същият, реалностите са променени, както и голяма част от еврокомисарите.

Ще отнеме повече време докато евентуални нови тарифи бъдат въведени. И ще трябва преди това да има основателни причини за тях, т.е. нови проверки и анализи на институциите, които също биха продължили с месеци.

хибриди електрически автомобил автомобили коли