Е вропейските автомобилни производители са в много трудна ситуация. Те трябва да се борят с предизвикателства от всички посоки и не крият, че изпитват притеснения.
И точно, когато изглежда, че успяват да стабилизират ситуацията, се случва нещо ново. Сега те имат поне три големи предизвикателства извън регулярните. Това е инвазията на китайските марки, трудната геополитическа ситуация и митата и постоянното затягане на регулациите за вредните емисии.
Последното можеше да бъде голям проблем за производителите в Европа, тъй като от тази година влизаха в сила по-сериозни изисквания. Но Европейският парламент даде ценна глътка въздух, като гласува по-гъвкави и облекчени правила, съобщава CarScoops.
Първоначалните нагласи бяха, че през 2025 г. европейските производители трябва да намалят CO2 емисиите си с 15% в сравнение с нивата от 2021 г. Ако не го направят, ги грозяха глоби, които можеха да достигнат 15 млрд. евро общо за бранша. Причината – ако не покрият изискванията, трябва да плащат по 95 евро за всеки грам CO2 над лимита за всяка продадена кола.
Според приетите нови промени обаче, това няма да се случи. ЕП прие, че няма да се гледат само емисиите през 2025 г., а ще се вземе средното постижение за 2025 г., 2026 г. и 2027 г. Това дава на производителите почти три години допълнително време да увеличат производството и продажбите на EV и да обновят гамите си с по-икономични и екологични хибридни модели и ДВГ.
Едва след като се види крайният резултат за трите години, ще се изчислява кой не е изпълнил целите. В името на скоростта, ЕС дори разглежда процедурите по спешната процедура, което означава, че остана само да бъде окончателно разписана от Европейския съвет, за да влезе в сила. А той вече прие черновата на текста на 7 май т.г., като тя мина и през гласуването в Европейския парламент в идентичен вид.
Съответно е въпрос на кратка формалност да влезе в сила. И това ще даде на европейските компании нужната свобода да развият гамите си и да освободят ресурс да се борят с китайската инвазия. Дали ще успеят, е друга тема.