П роцесите от последните две години може да стимулират продажбите на автомобили с двигатели с вътрешно горене до 2024 г., но неизбежният спад е на хоризонта, прогнозира Марк Уейкфийлд от консултантската фирма AlixPartners в годишния Global Automotive Outlook.
Наистина сме в ситуация на топене на продажбите на автомобили с ДВГ, след която няма връщане към миналите нива,” казва Уейкфилд.
Допълнително предизвикателство пред западните марки е фактът, че китайските производители на електромобили доминират пазара в родината си и ще стават все по-влиятелни играчи на западните пазари през следващите 3 до 5 години, казва Стивън Дайер от AlixPartners.
AlixPartners предрича ръст на световните продажби с 5% тази година, достигайки 92% от предпандемичните нива. Ръстът в Северна Америка се очаква да достигне 10%, в Европа – 6%, а в Китай 3%. Най-голямо отдръпване ще се отчете в Европа.
Агенция AlixPartners предрича, че електромобилите ще заемат 34% от световния пазарен дял до 2028 г., като процентът ще достигне 61 през 2035 г. Най-голямо проникване на EV ще има в Европа – 82% до 2035 г., след това се нарежда Китай с 66% и САЩ с 59%.
В Китай се очаква родните марки за пръв път да изпреварят чуждите по продажби в края на годината. AlixPartners смята, че 65% от пазара на леки автомобили в страната до 2030 г. ще бъде завзет от китайските марки.
Компаниите, които вземат поуки от това, което работи за китайските EV марки, ще спечелят в световен мащаб в бъдеще, казва Уейкфийлд.
Докато традиционните производители са склонни да се фокусират върху инженеринга и върху това да направят автомобилите добри от първия опит, китайските EV марки се появиха, подхранвани от нови технологии със силен апетит за риск, приоритизирайки бързото излизане на пазара и цената пред други фактори.
Китайските марки ще се опитат да влязат на американския пазар най-късно (разбираемо защо), но в Европа влиянието им е реално и ще се случи скоро.
„Ще се случи след три до пет години, така че има време за традиционните автомобилни производители да направят този вид завъртане и да се опитат да преминат към този различен тип бизнес модел“, каза Уейкфийлд.