Акио Тойода се страхува, че Toyota отново ще стане скучна

Президентът на компанията казва, че пазарният дял и печалбата не трябва да бъдат крайната цел, както и че изцяло електрическото бъдеще на Lexus може да ограничи продажбите му

Пламен Георгиев,
Акио Тойода

Toyota

П редседателят на Toyota е от тази рядка порода, топ мениджър, който наистина обича автомобилите: обича да ги кара, обича да се състезава с тях, обича да дава наслада на клиентите, когато карат неговите автомобили.

Внукът на основателя Киичиро Тойода бе основната движеща сила през последното десетилетие, превръщайки Toyota в най-голямата сила на световния автомобилен пазар, но и изкарвайки доста скучни коли. В последно време компанията смени посоката с доста по-емоционален дизайн, както и извади и загатна за появата на спортни модели, които отново да върнат fun-фактора в играта.

Но по време на разговор с дилъри миналия месец Акио Тойода признава, че кошмарите му са свързани с това, че компанията може да се върне към скучните си коли.

Постоянно се страхувам, че Toyota отново ще стане обикновена компания. Когато страхът обхване много хора, ще е прекалено късно. Дори като президент ми отне 14 години, за да променя Toyota, но нещата могат да се обърнат за миг.”

Toyoda си спомня шокът, когато чува фразата “Lexus е скучен”. Случва се по време на представянето на Lexus GS в Пебъл Бийч през 2011 г. Този момент за него е бил като катализатор на стремежа му да прави по-добри коли дори когато собственият му инженерен екип не е вярвал, че има нещо, което трябва да се промени.

Когато подходих към „кулата от слонова кост” на инженерния екип, за да изкажа своите впечатления от нашите автомобили, те прекъснаха разговора, казвайки „не разполагаме с такива данни или някакви оплаквания”, спомня си Тойода.

Дори когато смених тактиката и ги помолих да карат нещо, което аз смятах за по-добро, за да сравнят, те отговориха: „Същите са на хартия”. Наистина беше трудно.”

Компанията, която Тойода наследява, когато става президент през 2009 г., е концентрирана върху пазарния дял и обема, но пред публиката той казва, че той вижда тези успехи като резултати, а не цели, макар да признава, че успехът на компанията се дължи на нейния пазарен дял.

Тойода засяга и темата за електрификацията на Lexus и как това ще й се отрази като цяло. За разлика от Toyota, която не е поставила (и вероятно няма да го направи скоро) крайна дата за преминаване към електрическа мобилност, Lexus ще стане изцяло електрическа марка до 2035 г. А това ще означава, че не всички хора, които днес могат да си купят Lexus, ще могат да го направят и в бъдеще.

Около милиард човека в света днес страдат от липсата на достатъчно електричество, включително ограниченията, свързани със зареждане и инфраструктура”, казва Тойода, който много силно и открито през годините е изразявал своите притеснения за електрическото бъдеще на индустрията. “Това значи, че докато Toyota предлага пълна световна гама, регионите, където Lexus ще се продава, ще са ограничение. Трябва да сме подготвени да посрещнем подобни решения в даден момент.”

Toyota Акио Тойода