Subaru Forester е всичко, което очакваме да бъде (тест драйв)

А това значи: солиден, способен и донякъде скучен, но това го казвам във възможно най-добрия смисъл на думата, обяснявам. Освен това първите ще могат да се възползват и от много „дебела“ ценова отстъпка

Subaru Forester тест драйв

CarMarket.bg

Т радиционната мъдрост казва: не поправяй това, което не е счупено. Новото, шесто поколение на Subaru Forester 2025 се опира на тази философия, следвайки същата изпитана формула, която му спечели над 5 млн. продажби от 1997 г. насам, когато „горският“ дебютира на световната сцена. Днес Forester трябва да изглежда така, че да ни вдъхва увереност, че може уверено да се справя с офроуд, кал и асфалт. И той го може.

Не ни кара да мечтаем за хардкор офроудъри или спортни коли, мечта, втълпявана ни от широкия екран или телевизията, защото, за повечето от нас колата, която караме всеки ден, е нещо... скучно, здраво и надеждно. А под „скучно“ в случая на Subaru имам предвид позната формула на задвижване, а 220 мм пътен просвет в случая на Forester означава и сериозни офроуд възможности, нещо, с което не могат да се похвалят много модели днес на пазара. Към това добавям новия външен вид и значително подобрения интериор, за да стане формулата по-привлекателна за новодошлите в семейството на Subaru, като същевременно дават на съществуващите клиенти още повече причина да се върнат към модела.

CarMarket.bg

Вместо радикална промяна на формулата, Subaru се зае да направи Forester по-комфортен, по-тих отвътре, с по-премиум усещане. Японците внимават много с революционните настроения. Широчината е увеличена с 15 мм (1830 мм), а дължината с 30 мм до 4670 мм. Междуосието и височината са останали непроменени съответно 2670 мм и 1730 мм.

Дизайнът е значително променен, следващ изцяло новата фирмена физиономия на компанията. Мога да предположа, че дизайнерите на Subaru са използвали основно линийка при създаване на новия облик на модела, защото няма и следа от заоблените линии и кръглите колесни арки, вместо това чертите на Forester са по-остри, следвайки тенденцията големите SUV-ове да се завръщат към геометричните линии.

Затова и новият Forester изглежда иска да привлече по-млада аудитория с по-агресивния си дизайн, макар типичният профил на клиента на модела да е на 50-годишен човек, който обича живота сред природата през уикенда. Иначе, абсолютно цялата предна маска на модела е напълно нова, което важи и за изгледа на задната част, което аз одобрявам. За Forester се предлагат 11 цвята, два от които са нови.

CarMarket.bg

Интериорът също е значително променен, като тук е гонено постигането на по-премиум усещане. Това, от една страна е похвално и разбираемо, но от друга отнема от това по-младежко излъчване на екстериора. Широкото арматурно табло е изработено от мек на допир материал, по средата му е разположен вертикално 11,6-инчов екран, приборното табло също е дигитално, но с класически изглед с оборотомер и скоростомер.

Повечето материали се чувстват много добре на допир, с по-високо качество от всяко друго Subie, което съм карал, а ергономичността на кабината е страхотна. Сензорният екран е комбиниран с физически бутони, за да се улесни боравенето с климатика по време на движение. От друга страна обаче не мога да не отбележа факта, че самата функционалност и скорост на реакция при допир на дисплея не може да се мери с тази на конкурентите. Трябва да маркирам новото безжично зареждане за смартфон, както и безжичното свързване на двете операционни системи.

CarMarket.bg

По волана няма сензорни бутони, което адмирирам, скоростният лост на вариаторната трансмисия не е заменен от някое миниатюрно превключвателче, разположено на волана, способ, който се използва от все повече модели. Като опция се предлага голям панорамен покрив.

Специално внимание е отделено на новите предни седалки, които правят пътуването по-комфортно, тъй като дизайнерите са направили така, че да снижат с 44% движението на главата по неравен път. Съществено е снижен и паразитният шум от вятъра в интериора, в действителност японците казват, че са подобрили този показател с 39%, добавяйки повече и по-добра шумоизолация.

Мястото в областта на краката е доста добро, а обемът на багажника от 508 литра предлага достатъчно място за превоз на всичко необходимо ви при излет сред природата.

И ако в дизайна японците са били смели, то в областта на задвижването не е пипано. Имаме задължителното за философията на Subaru симетрична система за задвижване на четирите колела (Symmetrical AWD) и боксеровия двигател, който е подпомаган от малък електромотор. Интересното е, че от Subaru не казват системна мощност, както правят всички останали, а маркетират само параметрите на 2,0-литровия атмосферен двигател. А те са доста скромни: 136 к.с. и 182 Нм, които трябва да теглят SUV с тегло около 1700 кг.

Сами може да прецените достатъчни ли са те или не, но това са реалностите в Европа, Урсула фон дер Лайен и Co. искат снижаване на вредните емисии, затова се прибягва до подобни решения. Те отнемат от динамиката, а и не дават голям принос (в този случай) за икономията, защото средният параметър по заводски данни е 8,1 л/100 км, в реални условия ще мине 10.

CarMarket.bg

Ниската мощност със сигурност е ахилесовата пета на Forester. Това е жалко, защото останалата част от новия модел е наистина приятна кола за ежедневието. Няма нищо умопомрачително в него, но е направен пакет, който е добър за града, за дълги пътувания и за офроуд, естествено. За това говори пътният просвет от 22 мм, както и оптимизираните ъгли на заход и отход, които са съответно 20,4 и 25,7 градуса. Автомобилът е оборудван с добре познатата тракшън система X-MODE, която предлага два различни режима (SNOW/DIRT и DEEP SNOW/MUD). Тествахме го в наистина дълбока кал и коловози, с които Forester се справи без никакви проблеми.

Новият модел е оборудван с електрическата кормилна рейка с двоен пиньон, за която от Subaru казват, че е кара модела да се чувства по-директен, но реално воланът е прекалено мек. Но и не съм очаквал да е по-различно, тъй като и самото задвижване не предполага спортни изживявания, макар да имаме SI-DRIVE. При избор на „S“ (чрез бутон на волана) се поддържат по-високи обороти на двигателя, а трансмисията Lineartronic е с по-ниски предавателни числа. „I“ от друга страна ограничава реакцията на дроселовата клапа, за да се пести гориво.

CarMarket.bg

Трябва да изтъкна и факта, че инженерите са увеличили с 10% здравината на усукване на каросерията, което винаги е добър знак за поведението на автомобила на пътя и извън него.

Накрая трябва да дам заслуженото и на много амбициозна цел. Към 2030 г. Subaru се ангажира с нулеви фатални инциденти в своите автомобили, за което трябва да се погрижи системата Eye Sight. За целта тя се усъвършенства непрекъснато, предлагайки 15 функции, 5 от които нови. Към това Forester добавя и 9 еърбега от пасивната система за безопасност, които са с два повече от преди.

CarMarket.bg

За финал не мога да пропусна и 8-годишна гаранция без ограничение в пробега, т. нар. bumper to bumper, вързана към рамата, не към клиента. За него вносителят е подготвил е специален бонус.

Базовата цена но новия Subaru Forester в България е 77 940 лв. с ДДС за ниво Free. Моделът се предлага още в изпълнения Style, 4Dventure и Premium, като последното е и най-скъпо - 92 940 лв. И тук е мястото да отбележим, че поръчалите Forester до 31 март ще могат да се възползват от ценова отстъпка от 10 000 лв.

Технически характеристики

Subaru Forester

Размери

Дължина, мм: 4670

Широчина, мм: 1830

Височина, мм: 1730

Междуосие, мм: 2670

Маса, кг: около 1693 - 1722

Двигател

Тип: 4-цилиндров, боксер

Работен обем, куб. см: 1995

Макс. мощност, к.с. при об/мин: 136 при 5500

Макс. въртящ момент, Нм при об/мин: 182 при 4000

Динамика

Макс. скорост, км/ч: 188

Ускорение 0-100 км/ч, сек: 12,2

Среден разход, л/100 км: 8,1

Вредни емисии СО2, г/км: 183

Базова цена на модела, лв. с ДДС: 79 940

Тест драйв Subaru Forester Subaru