Nissan Ariya е най-добре изглеждащият електрически кросоувър (тест драйв)

Може да се забави с доста, но вторият EV на Nissan чеква всички най-важни за един електромобил категории: две батерии, 2WD и 4WD, просторен интериор, богато оборудване, впечатляващ дизайн, и пробег, но с голямата батерия

П ървосигналната асоциация с името на втория електрически модел на Nissan е с оперното изкуство, но истината е, че името на модела идва от санскрит и означава благороден.

„Благородно“ бе и забавянето му на пазара, тъй като той идва повече от десетилетие, след като Leaf дебютира и стана първият масов световен електромобил. Ковид и кризата с чиповете също изиграха лоша шега на Nissan, но японците не обичат да правят компромис с нищо, затова предпочетоха да изчакат, но всичко да е изпипано като по ноти.

Сега Ariya е на българския пазар, при това с около 10 000 лв. по-ниска цена от предварително обявените, което дава основание на официалния вносител да планира смело.

Но истинските аргументи изказва самият автомобил, който, според моето скромно мнение, е най-добре изглеждащият електрически кросоувър на пазара. Заявявам това съвсем смело, макар да има мнения, че дизайнът е двуполюсен, нещо, което Nissan изпипаха до съвършенство с първия Juke.

CarMarket.bg

Аз не съм от тези, които споделят горното мнение, затова и съм толкова категоричен. И макар дизайнът да не е най-важният за един електромобил, нека не се лъжем, първосигналното впечатление е изключително важно при вземането на решение. Още повече, че немалка част от модерните електромобили страдат от липсва на обаяние и идентичност.

Нищо подобно не може да се каже за Nissan Ariya, която предлага визия на концептуален модел отвън и вътре. А обаянието започва още с името на дизайнерската философия на Nissan – „вечен японски футуризъм”, но още по-любопитни са триизмерни, традиционни японски „кумико“ елементи, интегрирани точно под гладката повърхност на решетката.

Това са дребни елементи, но вписващи се перфектно във футуристичните линии, особено дъгообразната линия на покрива, подчертана от алуминиева лайстна, завършваща над стоповете. Повърхностите са изгладени и изчистени, над петата врата има спойлер, който помага задното стъкло да не се зацапва в дъжд и дори елиминира нуждата от чистачка. Стоповете са съединени от общ светлинен елемент, а многото черен гланц завършва цялостната картинка.

CarMarket.bg

Дизайнът на джантите също е доста атрактивен, може да са с размер 20 цола, но може би по-добрият вариант е 19-цоловият, тъй като 20-ките са шумнички при контакт с асфалта. „Разтопеното злато“, както е наречен най-атрактивният цвят, е допълнителен магнит за окото, когато е облян от слънчева светлина. Ariya се предлага с пет двуцветни комбинации с черен покрив и четири цветови комбинации на цялата каросерия.

LAP

Интериорът също отдава чест на японското изкуство с почти дзен минимализъм. И тук имаме кумико елементите, но по-важното е, че материалите са наистина впечатляващи. Първият път, когато карал Ariya преди повече от година, заключих, че качеството на изработка дори на кожения салон е по-добро от това в „Годзила”. Но ако в GT-R е търсен един ефект, тук дизайнерите са искали да пресъздадат усещането за просторно, изчистено и светло жилищно пространство.

И напълно се успели, използвайки минималистичен подход. Вярно, имаме монолитен дисплей с два 12,3-инчови екрана, имаме втора скрита жабка и централна конзола, задвижвана от електромотор, които, освен да се похвалиш с тях на приятели, не вършат кой знае какво.

LAP

Впечатляващи са светещите тактилни бутони върху дървения фурнир на таблото, но такива видяхме първо в BMW iX. Както при баварския модел, който е по-голям като размери, и тук вътрешното пространство е в изобилие. Моделът е изграден на новата платформа CMF-EV, която Nissan нарича “магическо летящо килимче”. Сред основните й предимства е именно възможността за отваряне на пространство. Климатроникът, например, е поставен в двигателния отсек, таблото е тънко и компактно.

CarMarket.bg

Nissan Ariya се предлага с две батерии с използваем капацитет 63 и 87 kWh. Двете се предлагат с предно предаване и мощност съответно 214 к.с. и 238 к.с. (по 300 Нм). Топ изпълнението е Ariya e-4ORCE (87 kWh), чиято мощност е 301 к.с. и 600 Нм въртящ момент. Три са режимите на работа - стандартен, спортен и еко, като e-4ORCE версията има допълнителен режим за сняг.

Техническите параметри налагат да обърнем внимание на пробега, може би най-важният измерител за един електромобил. Версията с малката батерия предлага до 403 км, тази с 87 kWh капацитет – най-големият, 525 км, Ariya с два електромотора и задвижване на четирите колела може да мине до 509 км по цикъла WLTP.

Потеглям в късна есен и студено време към с. Долене, създадено през 1570 г. Отидете, едно страхотно място, за което се грижат хубави хора, истински скрит бисер, в който всяка година се садят по 80 000 едногодишни цветя.

CarMarket.bg

Потеглям натам с версията с 63 kWh. На таблото пише 2 градуса, на 96% заредена батерия, която трябва да ни осигури 257 км (при 403 по книжка). Решавам, че шофиралият преди мен е бил прекалено безкомпромисен, затова потеглям посока Петрич. Дотам са 181 км (от табела до табела). Само в един момент вдигнах 127 км/ч на магистралата, иначе съм се движил с максимум 120-125 км/ч, защото пробегът неуморно намаляваше. На Петрич вече се включи предупреждението за нисък пробег, което стана на 90 км. Това ще рече, че показаното на таблото и реално изминатата дистанция съвпадаха почти идеално. Добре че от Долене имаше спускане, за да пристигнем на под 50 км в Петрич, където заредихме.

 Първо само единият автомобил - макс. скорост на зареждане 60 kW, после и двата - не прескочи и за момент 60, но иначе пише 120 kW на станцията

CarMarket.bg

Първо само единият автомобил - макс. скорост на зареждане 60 kW, после и двата - не прескочи и за момент 60, но иначе пише 120 kW на станцията

Тук трябва да маркирам и друг факт: максималната скорост на зареждане на Ariya е 130 kW, което е доста под конкурентите. Но от Nissan имат много обосновано мнение по тази тема: 80% от обществените зарядни станции в Европа са с мощност до 130 kW. А и зареждането на Fines в Петрич доказа друго: станция с мощност 120 kW, която не успя да вдигне повече от 60 kW! Да, ток в България има, но инфраструктура, която да го довежда до станциите. А и трафопостите не са изчислени за рязко показване на потреблението.

Но пък тук има друг контрапункт, който Ariya дава със стандартното си 22 kW бордно зарядно, за разлика от конкурентите (Nissan твърди, че това е уникално предимство за модела), които стандартно идват с 11 kW.

CarMarket.bg

На връщане от Сандански потеглям с Ariya e-4ORCE, която вече ускорява до 100 км/ч за 5,7 секунди, другите две версии го правят за 7,5 и 7,6 секунди. Не съм натискал много, отново с около 130 км/ч максимум на магистралата, не повече, без резки ускорения, но e-4ORCE „смуче”: изминати 146 км със средна скорост 82 км/ч и среден разход 27,6 kWh при температура 3 градуса.

CarMarket.bg

На пътя Ariya предлага изключително комфортно пътно поведение. Тук не е търсена динамика и замайващо ускорение, а е заложено на комфортното пътно поведение. Дебелата 13 см батерия значи, че центърът на тежестта е ниско. Не съм го хвърляй от завой в завой, маршрутът ми не предлагаше подобни условия, но на магистралата стои чудесно.

За това спомагат предното McPherson и задно многоточкова окачване, както и тихият интериор. За него се грижат специални шумопоглъщащи материали и системата за активно потискане на шумовете чрез излъчване на аудио вълни на определена честота, които неутрализират шумовете. Идеална среда за някоя ария (ако сте фен на това изкуство) през 10-те високоговорителя на система Bose, които предлага ниво на оборудване Evolve.

CarMarket.bg

Седалките са много удобни, тактилните бутони на таблото за контрол на климатичната система за технологични и приятни на допир, но се изисква по-силен натиск. Графиката на екраните е много добра, но трябва да потърсиш откъде да изключиш системата за следена на платното. Моделът се предлага с ePedal, има амбиентно осветление, ProPILOT, Amazon Alexa, Google Assistant и много други технологични решения, които са така важни в днешното модерно време.

За накрая оставям цените. Започват от 89 990 лв. и стигат до 123 490 лв. с ДДС. VW ID.4 с батерия 77 kWh (286 к.с.) започва от 104 035 лв., докато GTX (77 kWh) с 340 к.с. – от 120 646 лв. Kia EV6 AWD Long Range (325 к.с.) започва от 119 990 и стига до 147 990 лв. Не мога да обхвана всички конкуренти, но изводът ми е, че Nissan Ariya е добре ценово позициониран в сегмента.

Технически характеристики:

Nissan Ariya 63 kWh 2WD

Размери

Дължина, мм: 4595

Широчина, мм: 1850

Височина, мм: 1660

Междуосие, мм: 2775

Собствено тегло, кг: 1945

Задвижване

Капацитет на батерията (нето), kWh: 63

Макс. системна мощност, к.с.: 214

Макс. въртящ момент, Нм: 300

Динамика

Макс. скорост, км/ч: 160

Ускорение 0-100 км/ч, сек: 7,5

Среден разход, kWh/км: 17,6

Пробег, км (WLTP): 403

Базова цена на модификацията, лв. с ДДС: 89 990

Цена на тествания модел, лв. С ДДС: 99 990 (Evolvе)

Nissan Nissan Ariya тест драйв