В сичко започва в началото на новото хилядолетие, когато по високите етажи на властта в Toyota се решава, че е дошъл моментът да се промени световното възприятие за тяхната луксозна марка. Представена през 1989 г., пред Lexus е поставена задачата да се конкурира не само с луксозните японски марки (Acura и Infiniti), но и със световните лидери като BMW и Mercedes-Benz.
През следващото десетилетие Lexus набира известност с лукс, комфорт и надеждност, а спортните динамични параметри не са нещо, с което да се свързва името на марката.
За да се промени точно това, гамата на Lexus се нуждае от нещо специално. За целта Toyota започва амбициозен проект, за който няма финансови ограничения. Резултатът е впечатляващ.
След почти десетилетие развоен процес, серийният LFA дебютира пред широката публика на автомобилния салон в Токио през 2009 г.
Разработен съвместно с Yamaha, сърцето на специалния LFA е също толкова специално: 10-цилиндров двигател с вътрешнофирмено обозначение 1LR-GUE. През следващите 10 години този двигател печели любовта на световната специализирана преса, като много колеги го определят за един от най-великите двигатели, монтиран в сериен автомобил.
Става въпрос за 4,8-литровия атмосферен V10, генериращ 560 к.с. при 8700 об/мин и 480 Нм при 6800 об/мин. Той помага за ускорение от 0 до 96 км/ч за 3,7 секунди и максимална скорост 325 км/ч. Да, тези цифри не са нещо невиждано, но това никога не е била целта. Целта на Toyota е да предложи на водачите почти безупречен суперавтомобил, оборудван с един от най-леките, най-добре звучащи и най-технологични V10, познат на света.
Двата реда цилиндри са под ъгъл 72 градуса, което подобрява баланса и позволява олекотяване на конструкцията. Що касае размерите, инженерите постигат дизайн, който е не само най-компактния сред всички останали V10 в онзи момент, но и по-малък от предишния V8 на Lexus. Нещо повече, използвайки олекотени материал от моторния спорт, теглото на този V10 е по-малко от това на конвенционален V6 двигател.
Блокът на двигателя е алуминиев, а мотовилките са титаниеви, с 40% по-леки от конвенционалните. Те са свързани с ковани бутала, справящи се със степен на сгъстяване от 12:1.
Това са само малка част от инженерните технологични решения, позволяващи максималната граница на оборотите на 1LR-GUE да е 9000 об/мин, като 90% от максималния въртящ момент се постигат при 3700 об/мин (атмосферен двигател).
Не сте впечатлени? А като кажем, че този невероятен двигател се развърта до максималните обороти за 0,6 секунди, поставяйки световен рекорд за сериен модел през 2012 г.? Toyota трябва да направят дигитален оборотомер, който да може да се справя със задачата да отчита вярно.
В страни от чистите инженерни решения, двигателят генерира един от най-пленяващите звуци. Това е възможно благодарение на акустичните експерти на Yamaha, които вкарват специален резервоар в изпускателната система, чийто оребрене стени са вдъхновени от музикалните инструменти.
Страхотният Lexus LFA и неговия страхотен V10 двигател се произвежда от декември 2010 до декември 2012 г., за което време са произведени 500 бройки.