Х ора и машини. През 1927 г. ням филм, режисиран от Фриц Ланг (Metropolis), показва визията му за 2026 година. Според Ланг разликата между богати и бедни ще е огромна, а „човекът-машина“ ще замени човека във всичко.
Филмът „Метрополис“ е вдъхновение (или се използват препратки от него) за много други научнофантастични филми: сагата Star Wars (от 1977 г.); Blade Runner (1982) или Terminator (от 1984).
През 2004 г. Audi представи концептуалния RSQ в „Аз, роботът“, а наскоро филмът „Семейство Мичъл срещу машините“ (2021) показа какво може да се случи на хората, ако смартфоните се разбунтуват и насочат армия от роботи срещу нас. Накратко, киното от години ни привиква към реалност, в която роботите съжителстват с нас. А ние се приближаваме все повече към нея.
Автомобилната индустрия (гигант за трилиони долари) е първата, която използва широкомащабно роботиката, виждаме го в лицето на и с изкуствения интелект ние започнахме да ги наричаме с имената им: Apollo, Optimus or Figure 01. Те са само началото.
Optimus, роботът на Tesla
На 19 август 2021 г. Tesla организира Деня на изкуствения интелект и представя прототип на хуманоиден робот, наречен Optimus, в знак на почит към героя от филма TransformersОптимус Прайм. Три години по-късно, когато уволнението на стотици хора, работещи за Tesla Superchargers, обиколи мрежата, компанията пусна ново видео на Optimus, подреждащ батерийни клетки. Обещанието на Мъск е, че до края на годината роботът ще може да вдява конец в игла за шиене.
Друго обещание е, че Optimus ще бъде продаден на външни клиенти до края на 2025 г.
Figure 01 помага в сглобяването на BMW
Януари 2024 г.: стартъпът Figure подписа споразумение с BMW за въвеждане на хуманоидни роботи на работа в завода на баварците в Спартанбърг, Южна Каролина (САЩ). Роботите, както се обяснява в официално съобщение, са предназначени да автоматизират „трудни, опасни или досадни“ производствени задачи.
„Роботите на Figure ще позволят на компаниите да увеличат производителността, да намалят разходите и да създадат по-безопасна, по-последователна среда“, казва Брет Адкок, главен изпълнителен директор на Figure.
Колко робота се тестват в момента не е известно, но експериментът ще засегне заводи по целия свят.
Apollo работи за Mercedes
Друго съобщение от 2024 г. дойде от Apptronik, която обяви сътрудничеството си с Mercedes, за да експериментира с Apollo, двукрак робот с височина един метър, който може да вдигне до 25 кг.
„Това е нова граница и ние искаме да разберем потенциала както на роботиката, така и на автомобилното производство за запълване на недостига на работна ръка в области като нискоквалифицирана, повтаряща се и физически натоварваща работа и да освободим нашите висококвалифицирани членове на екипа на поточната линия да създават най-желаните автомобили в света“, каза шефът на производството на Mercedes, Йорг Бурцер.
Отново не знаем колко робота се разработват, но тук развитие трябва да има съвсем скоро.
Phoenix е нает в заводите на Magna
Април 2024 г., Sanctuary AI, компания, основана през 2018 г. с цел създаване на „първия човешки интелект в роботи с общо предназначение“, обяви, че ще си сътрудничи с Magna (гигантът, който произвежда и сглобява автомобили на различни марки, включително Mercedes, Jaguar и BMW).
„Чрез интегрирането на AI роботи с общо предназначение в нашите производствени съоръжения за специфични задачи, можем да подобрим възможностите си да доставяме висококачествени продукти на нашите клиенти“, каза тогава Тод Деавил, вицепрезидент на Advanced Manufacturing Innovation в Magna. Така че добре дошъл, Phoenix.
Не само автомобили
В автомобилните заводи има всякакви видове роботи. „Хуманоидните“ са най-новите, но преди тях на работа са „наети“ много други, изпълняващи конкретни производствени задачи.
Хуманоидните се наричат още „двукраки роботи“, които намират приложение не само в заводите на автомобилните комапнии. Digit, например, има две ръце и два метални крака и помага в складовете на Amazon за опаковане на доставки.
На автомобилното изложение в Пекин Omoda и Jaecoo представиха Mornine, интелигентен андроид, създаден в сътрудничество с AiMoga (стратегически партньор на Chery), който във видеото виждаме да описва автомобил за продажба.
Ще могат ли тези машини да се справят по-добре от човек във всяко отношение? В Япония, въпреки постоянния технологичен растеж, майсторите такуми (Takumi, най-опитните занаятчии, работещи в Nissan или Toyota) все още превъзхождат роботите в създаването на висококачествени продукти. Но какво ще е бъдещето, това само времето ще покаже.