Скъпите профсъюзни договори тласкат индустрията към роботите

Месец и половина продължи стачката на профсъюза UAW, който постигна голям пробив за работниците, но дали това няма да насочи компаниите в друга посока

Tesla Optimus Gen 2

, Tesla/YouTube

Tesla Optimus Gen 2

Х енри Форд революционизира начина, по който се произвеждат автомобили, но процесът продължава да зависи изцяло от хора. Това продължава вече над един век, но автомобилните производители може би са на прага да обърнат хода на историята, изваждайки човека от уравнението.

Ускорените темпове на развитие на технологията ще направи така, че работниците в автомобилните заводи да започнат да бъдат замествани и от хуманоидни роботи, не само от ивдустриални, колкото и да сюреалистично да звучи. Но е абсолютен факт, че компаниите вървят именно в тази посока.

Тя бе посочена от Илон Мъск, който твърди, че неговият Optimus ще бъде произвеждан в огромни мащаби, които в крайна сметка ще доведат до това, че този бизнес ще стане основен за Tesla, измествайки производството на автомобили.

Само преди дни пък писахме за втория хуманоиден робот, разработен от Figure. Нещо повече, обещанието е, че в следващите 12 до 24 месеца той ще влезе в завода на BMW в Северна Каролина, САЩ, като по този начин това ще е първият хуманоиден робот, появяващ се в автомобилен завод.

Поривът за въвеждане на роботи в производството е воден и от нуждата да се „избият” облагите, които UAW извоюва за своите членове в края на миналата година.

Wall Street Journal пише, че покачващата се цена на труда ще ускори въвеждането на роботизирани технологии в заводите. Изданието твърди, че неочаквано високият разход при предоговорените условия на работниците ще добави $900 към разхода за производството на нов Ford в течения на цялата продължителност на последния колективен трудов договор. Той ще изтече след четири години. Допълнителният разход ще е около $500 за нов Chevy.

Световната автомобилна промишленост е монтирала 136 000 нови индустриални робота през 2022 г., показват данните на International Federation of Robotics. И да, това наистина е изключително много. Само електронната индустрия е внедрила повече роботи от автомобилната, пише WSJ. Това не е никак добра новина за членовете на UAW, които след въпросните четири години може да изпаднат в много тежка ситуация, ако сега ликуват. Авторитетното издание пише, че работниците няма да бъдат уволнявани при появата на хуманоидните роботи, просто при пенсиониране на един човек, мястото му няма да бъде запълвано с назначаване на друг.

Друг фактор, който може да тласне индустрията към по-голяма автоматизация е, че в момента сме в бума на строителството на нови заводи. По-лесно е да се монтират нови роботи в нова сграда, а не да се опитваш да правиш това в съществуваща, където се налагат сериозни инвестиции, за да стане възможно това.

Макар роботите да не се нуждаят от отпуски и уикенди, пенсия, заплащане на извънреден труд или почивка за по цигара, те са скъпи за покупка, нуждаят се от хора за програмиране и поддръжка, като може и да навлекат на производителя проблеми с качеството.

роботи